שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
הדולר לאן?
הערכת שווי מטבעות, בניגוד למניות או אגרות חוב, היא תמיד יחסית ואת זה שוכחים לפעמים גם המומחים הגדולים ביותר
קובי ישעיהו 3/12/2007 13:23

היום פורסם מאמר-ראיון עם קלייד פרסטוביץ', מייסד ונשיא המכון לאסטרטגיה כלכלית בארה"ב, באתר האינטרנט של "גלובס". פרסטוביץ', המשפיע מזה 20 שנה על מדיניות הסחר הבינלאומית של ארה"ב ומומחה לגלובליזציה, צופה מיתון כלל עולמי שעלול להתרחש בתוך זמן קצר ביותר, בטווח של ימים ספורים, ולכל המאוחר בתוך שנתיים.

לדברי פרסטוביץ', "מדובר בתהליך בלתי נמנע. הממשל האמריקני יכול לנקוט צעדים לגמרי לא פשוטים בניסיון לרכך אותו מעט (כמו, למשל, הפחתת הריבית שמעלה חשש לגידול האינפלציה). אולם, בכל מקרה, זהו תהליך התאמה הכרחי שלא ניתן למנוע". בתוך התהליך הזה, הוא צופה היחלשות נוספת של הדולר בשיעור של לא פחות מ-60%.

בניגוד לפרסטוביץ', נדגיש כבר עכשיו, מעריכים מרבית המומחים והכלכלנים המובילים בעולם שהמשק העולמי ימשיך לצמוח בעוצמה (יותר מ-4%) גם ב-2008 וגם ב-2009, בעיקר עקב צמיחה חזקה בשווקים המתפתחים באסיה, מזרח אירופה ואמריקה הלטינית. אבל, ההערכה שמעניינת יותר (וגם מפחידה יותר) היא הציפיה שלו להחלשות הדרסטית של הדולר. נפילה נוספת של הדולר בכ-60% מול האירו פירושה שער של 2.35 דולר לאירו ומול הליש"ט כ-3.3 דולר לליש"ט. כלכלה כידוע היא לא מדע מדוייק ויש המון משתנים שיכולים להשפיע על תחזית זו או אחרת, אבל נראה כי הסיכוי שתסריט כזה יתממש הוא נמוך. מאוד.

יש הרבה סיבות התומכות בהחלשות הדולר, כמובן. משבר האשראי הקשה שמאלץ את הפדרל ריזרב להוריד את הריבית, גרעון הסחר, הגרעון הפדרלי הן הסיבות המרכזיות אבל יש עוד כמה גורמים. אבל, הערכת שווי מטבעות, ביגוד למניות או אגרות חוב, היא תמיד יחסית ואת זה שוכחים לפעמים גם המומחים הגדולים ביותר. כלומר, כשמישהו רוצה לבדוק את האטרקטיביות של הדולר הוא חייב לעשות את זה ביחס למטבע אחר. ולכל מדינה, או קבוצת מדינות, יש כיום לא מעט בעיות שהופכות את האחזקה במטבע שלהן במחיר היחסי הנוכחי מול הדולר, למשהו שהוא לא כל כך מובן מאליו.

 

האירו, למשל. כלכלת האיחוד האירופאי, למרות העודף המסחרי מול ארה"ב, עמוסה בבעיות מבעיות שונות ונראה לא מעט פעמים שחלק מהמדינות המרכזיות בה (כגון ספרד  או איטליה) עלולות לפרוש מהאיחוד, כל אחת מסיבותיה שלה. גם ביפן, בריטניה או שווייץ לא חסרות בעיות משמעותיות. העוצמה של הדולר הקנדי מול הדולר האמריקני, למשל, גורמת כבר כיום לחברות קנדיות רבות קשיים רבים וחלקן כבר נכנסו להליכי פשיטת רגל שכן הכנסותיהן מיצוא לארה"ב הצטמקו, העלויות גדלו ובצד השני של הגבול קרה תהליך הפוך שגרם לגידול משמעותי ביצוא מארה"ב לקנדה.

 

כבר עכשיו עולות "תלונות" מכיוון ראשי ממשלה, שרים ונגידים באירופה ובשאר העולם בנוגע לערכו הנמוך יחסית של הדולר ובהחלט לא מן הנמנע שבנקים מרכזיים יפעלו במאמץ מרוכז לייצוב הדולר בחודשים הקרובים, אם הוא ימשיך לאבד גובה. כבר בשער היחסי הנוכחי של הדולר יש נכסים רבים בתוך ארה"ב (נדל"ן, חברות ועוד) שהופכים למאוד אטרקטיביים עבוד קרנות השקעה, חברות ומשקיעים פרטיים בעולם שמזרימים כספים רבים לאמריקה, והתהליך הזה יימשך ואולי יתגבר בשנים הקרובות.

 

בשורה התחתונה: הדולר אולי ימשיך להחלש בשנה-שנתיים הקרובות מול חלק מהמטבעות, אבל הסיכוי לנפילה נוספת של 60% הוא נמוך. לדעתי, הסיכוי לתיקון בכיוון ההפוך בחודשים הקרובים יותר גבוה שכן כל החלשות נוספת של הדולר מערימה קשיים  נוספים על הכלכלות שסוחרות מול ארה"ב ולכן גם על ערך המטבע שלהן.

 

 

 

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com