שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
מצב מורכב - שיפוצי תשואות בסוף השנה מול אי וודאות הולכת וגדלה
הבורסה המקומית צפויה ליישר היום קו עם וול סטריט ולפתוח את השבוע בעליות נאות; עם זאת, רמות אי הודאות נותרת גבוהה והשבועות הקרובים יהיו לכן הרבה פחות צפויים
קובי ישעיהו 23/12/2007 9:11

"עונת השיפוצים" מתקרבת לשיאה ולקראת סוף השנה, כאשר מנהלי ההשקעות בכל העולם משתדלים לסגור את דצמבר בתשואה חיובית גבוהה ככל האפשר וגם את השנה כולה, מה שמסדר להם בונוסים שמנים. ביום שישי קיבלו הברוקרים בוול סטריט "בוסט" נוסף מהמזרח הרחוק, הפעם מסינגפור.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח ביום שישי לפני פתיחת המסחר ידיעה לפיה חברת הברוקרים הגדולה בעולם, מריל לינץ' (MER), עשויה לקבל הזרקת הון בהיקף של 5 מיליארד דולר מחברת ההשקעות הסינגפורית טמאסק (Temasek).  מריל לינץ' תצטרף בכך אל סיטיגרופ, מורגן סטנלי ו-UBS שפנו אל גופים זרים בבקשה להזרמת הון, ונענו בחיוב. לטענת ה-WSJ, מועצת המנהלים של טמאסק נתנה אור ירוק עקרוני להשקעה בחברת הברוקרים האמריקנית.

מניית MER , עם זאת, "הסתפקה" ביום שישי בעליה של 1.9% ל-55.54 דולר והיא עדיין נמוכה ביותר מ-40% מרמתה בתחילת השנה. כעת כבר ברור למדי כי הגופים הפיננסים הגדולים בארה"ב יוכלו לגייס כספים בעולם במידת הצורך. מה שעדיין בכלל לא ברור הוא גודל "החורים השחורים" שעדיין מסתתרים במאזניהם, ועד שיתפזר הערפל יעברו כנראה עוד כמה רבעונים.

בנקודה זו נזכיר כי אחד מענקי ההשקעות הגדולים בעולם, ג'ים רוג'רס, הזהיר בראיון שנתן לפני כמה ימים מהשקעה במניות הפיננסים האמריקניות. רוג'רס הזהיר לפני כ-3 שנים כי מניית פאני-מיי (סימבול FNM) מנופחת מאוד מכיוון שהחברה לוקחת סיכונים לא הגיוניים והיא מאוד ממונפת. אז לא התרשמו מדבריו אולם כיום, לאחר שפאני צנחה בכ-60%, האזהרה מקבלת פרופורציה אחרת.

סיטיגרופ (C) נמצאת למעשה בפשיטת רגל וכך גם פאני-מיי, אומר רוג'רס, אולם המימשל לא ייתן לשני המוסדות האלה להתפרק ולכן ילאים אותם בצורה כזו או אחרת. כשנראה מניות פיננסים מובילות ב-5 דולר יהיה כדאי להכנס לשוק בקניות. "קרנות ההשקעה של סינגפור ואבו דאבי שהשקיעו מיליארדים בסיטיגרופ ו-UBS עשו טעות קשה מכיוון שיש לבנקים האלה עוד הרבה בעיות שיצוצו בעתיד וישתקפו במחירי המניות".

רוג'רס מאמין בהמשך עליית מחירי האנרגיה והסחורות החקלאיות. "רמות המלאים נמוכות וכך גם היקף השטחים החקלאיים, בעיקר של חיטה, מנגד הביקושים חזקים וימשיכו לגדול כך שאני צופה שמחירי הסחורות ימשיכו לעלות, ולכן כדאי להתרכז בחברות הפועלות בתחומים אלה".  לסיכום אומר רוג'רס: "אנו בשוק דובי מזה זמן ורק מספר מצומצם של מניות מחזיק את המדדים גבוה יחסית. מניות רבות הולכות לרדת ב-80% לאחר שהמשקיעים יבינו שהמספרים שהם פרסמו אינם נכונים".

 

בניו-יורק עדיין לא מתרשמים במיוחד מהדברים. מדד הדאו ג'ונס רשם ביום שישי עלייה של 1.55% לרמה של 13,450.65 נקודות והנאסד"ק עלה ב-1.94% ל-2,691.99 נקודות. הבורסה המקומית, צפויה לישר היום קו עם וול סטריט ולפתוח את השבוע בעליות נאות. עם זאת, רמות אי הודאות נותרת גבוהה והשבועות הקרובים יהיו לכן הרבה פחות צפויים.

בשבועיים הקרובים יתקיים מסחר מקוטע בבורסות של ארה"ב,  אירופה וחלק מהבורסות במזרח הרחוק על רקע חגי סוף השנה, חג המולד השבוע והסילבסטר בשבוע הבא.

גורם נוסף המעיק על הבורסות בשבועות האחרונים הוא מחירי הסחורות החקלאיות. ביום שישי המשיכו מרבית הסחורות לעלות, אם כי מחירי החוזים על החיטה המשיכו לתקן למטה. במחירי הנפט נרשמה עליה. החוזה לפברואר שנסחר בניו-יורק טיפס ב-2.25 דולר ל-93.31 דולר לחבית.

נזכיר כי ביום ראשון שעבר נפלה הבורסה המקומית ביותר מ-3% על רקע העליה החדה מהצפוי במדדי המחירים לצרכן, בארץ, בארה"ב ובעוד הרבה מדינות בעולם כולל סין. האינפלציה מרימה ראש בחודשים האחרונים והסיבה העיקרית היא העליות החדות במחירי הסחורות החקלאיות. החוזים העתידיים על כל סחורה חקלאית כמעט, החל בחיטה ואורז, דרך תירס, סויה וקקאו וכלה ברכז תפוזים, רשמו עליות של כ-20%-30% בממוצע בחודשיים-שלושה האחרונים. 

 

העליה החדה במחירי הסחורות החקלאיות באה דווקא בתקופה בה נרשמה ירידה של כ-9% במחירי הנפט, לאחר "ראלי" חזק שהרים את מחיר החבית אל סף ה-100 דולר. העליה החדה בנפט התגלגלה בפיגור מסויים לתוך מחירם של מוצרים רבים וביחד עם העליות החדות במחירי הסחורות החקלאיות נרשמה קפיצה בקצב האינפלציה. מרבית האנליסטים המסקרים את שווקי הסחורות החקלאיות מעריכים שמגמת ההתחזקות במחירם תימשך לתוך 2008.

 

למרות כל הנאמר לעיל, המשק העולמי צפוי להמשיך לצמוח בקצב גבוה יחסית (כ-4.8% לפי הערכות מעודכנות של קרן המטבע הבינלאומית) ב-2008 וגם ב-2009 ואם זה אכן יקרה, המשקיעים בבורסות ימשיכו להנות מכך. בנוגע לבורסה המקומית, מחירי המניות לא יקרים (מכפיל ממוצע של 12-14) אולם יש הרבה גורמים אחרים שמשפיעים לשלילה ומונעים מהשוק להמשיך קדימה.

 

בשורה התחתונה: המצב מורכב מאוד, ולכן לא פשוט להגיע למסקנות בנוגע למדיניות ההשקעה. כל משקיע צריך להחליט איזה רמת סיכון הוא מוכן לקחת ולזכור שהבורסות בארץ ובעולם עשו בחמש השנים האחרונות כברת דרך ארוכה מאוד למעלה ולכן רמת העצבנות גבוהה והתנודתיות תמשיך ככל הנראה להיות גבוהה גם בשבועות הקרובים.

 

 

 

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com