שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
הנפט חצה לראשונה את ה-100 דולר, יש סיבה לבהלה?
במהלך המסחר בניו-יורק זינק מחיר ההחוזה לפברואר ל-100 דולר לחבית אולם בסיום המסחר ירד מתחת לרף הפסיכולוגי וכעת נסחר ברמה של 99.24 דולר בסינגפור
קובי ישעיהו 3/1/2008 9:32

האם העליה החדה במחיר הנפט מהווה סכנה ממשית לצמיחת המשק העולמי (ולכן גם לאווירה החיובית בבורסות בשנים האחרונות) ? התשובה המהירה – לא. גם אם המחיר יעלה ל-120 דולר לחבית המשק העולמי ידע להתמודד עם המצב, בדיוק כמו שהתמודד יפה עם עליה מאזור ה-20-30 דולר לרמה הנוכחית. מחלקות המחקר בבנקים ובבתי ההשקעות הגדולים בעולם מעריכים שכל עליה של כ-10 דולר במחיר הנפט הגולמי תגרע כ-0.2%-0.3% מהצמיחה העולמית. כלכלת הגלובוס, נזכיר, צפויה לצמוח השנה ובשנה הבאה בשיעור של 4.5%-4.8%, על פי הערכות של קרן המטבע.

בנוסף, העליה החדה במחיר הנפט בשנים האחרונות, ובעיקר בשנה האחרונה מאזור ה-60-70 דולר לחבית ל-95-100 דולר, מאיצה את ההשקעות והמחקר באנרגיה אלטרנטיבית, בעיקר סולאר, רוח וביו-דלקים. גם הממשלות השונות ברחבי הגלובוס (בעיקר באירופה) מעודדות ומאיצות את ההשקעות וההטבות לחברות הפועלות בתחום.

מנגד, בטווח הקצר יותר עליית הנפט תביאה לעליה בקצב האינפלציה בכלכלות הגדולות בעולם ולכן מקשה על הבנקים המרכזיים להוריד ריבית ומגדילה את הסיכון לסטגפלציה (מצב של אינפלציה גבוהה יחסית ללא צמיחה).

המפסידות הגדולות מהתייקרות הנפט הן היבואניות הגדולות שלו: ארה"ב, אירופה, סין ויפן כשמנגד יש גם מרוויחות גדולות כמו מדינות המפרץ הפרסי, רוסיה, קנדה ומקסיקו.

אמש זינק מחיר הנפט לראשונה ליותר מ-100 דולר לחבית (חוזה לפברואר) במהלך המסחר בניו-יורק. הסיבות העיקריות הפעם הן התחדשות האלימות בניגריה, חולשת הדולר והערכות כי קצב הגידול בביקושים לנפט בעולם יהיה גבוה יותר מעליית ההיצע, למרות התמתנות מסויימת בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית . בסיכומו של יום סגר הנפט בעלייה של 3.8% לרמה של 99.62 דולר לחבית. כעת נסחר החוזה לפברואר ברמה של 99.24 דולר בסינגפור.

קרטל הנפט אופ"ק מסר אתמול כי המדינות החברות בו עשויות להתקשות לעמוד בביקושים החל מ-2024. הקרטל מסר כי התאריך יכול להשתנות, אם המדינות החברות יגדילו את הייצור שלהן בקצב מהיר יותר, אך המשקיעים לא נרגעו. בנוסף, מזכירת העיתונות של הבית הלבן הודיעה אתמול כי אין בכוונת המימשל האמריקני לנצל את מאגר הנפט העצום שלו על מנת להפחית את הלחצים בשוק. המאגר מיועד לשעת חירום אמיתית ולכן אין בכוונתינו להשתמש בו כעת, אמרה.

ויקטור שום, אנליסט אנרגיה בחברת Purvin & Gertz בסינגפור, מעריך שמחירי הנפט ימשיכו לעלות בטווח הקצר אולם ירדו חזרה מתחת ל-100 דולר באביב. "בדרך כלל באביב יש התמתנות בביקושים וירידת מחירים".

היום יפרסם משרד האנרגיה האמריקני את דוח המלאים השבועי שלו, שצפוי להצביע על ירידה של 1.7 מיליון חביות, שבוע שביעי ברציפות של ירידה. נתון שיהיה גבוה בהרבה ממספר זה יביא ככל הנראה לעוד יום של עליה חדה במחיר החבית.

מי שמעריך שמחירי הנפט ימשיכו לעלות, וזה תסריט שבהחלט יכול להתממש בחודשים הקרובים, יכול להתגונן בקלות ואף להרוויח מכך.  דרך אחת היא רכישת מניות של חברות הנפט הגדולות בעולם, כגון אקסון מובייל (סימבול XOM ) או קונוקופיליפס (סימבול COP) הנסחרות במכפילים אטרקטיביים יחסית (12-15). דרך נוספת היא השקעה בחוזים על הנפט. כאן ניתן להרוויח מהר ובגדול אולם דרך זו לא מומלצת למשקיע שאינו מקצוען ולא מכיר את השוק הזה היטב. יש גם קרנות נאמנות רבות ותעודות סל המתמחות בהשקעה בתחום האנרגיה (המסורתית והנקיה).

בארץ יש כמה תעודות סל המתמחות בהשקעה באנרגיה מסורתית וחילופית כמו תאלי סל אנרגיה, קסם אנרגיה ומבט אנרגיה חלופית. בין הקרנות המובילות בתחום בארה"ב נציין את הקרן של פידליטי המתמחה בחברות הפועלות בתחום שירותי האנרגיה (ייצור ואספקת ציוד לחיפושי נפט, הפקת נפט, זיקוק ואספקת נפט וגז לצרכן הסופי – סימבול FSESX ) .

 

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com