שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
לגוון ולפזר סיכונים, גם בתחום האנרגיה
במקביל לתמיכה במיזם המכונית החשמלית חייבת הממשלה להאיץ את הטיפול והחקיקה בעניין ייצור ושיווק של ביו-דלקים כגון ביודיזל ואתנול, לפעול להקמת תחנות כוח סולאריות וגם לתמוך במחקר ופיתוח בתחום האנרגיות הירוקות
קובי ישעיהו 13/1/2008 12:39

הרבה מאוד מילים נכתבו לאחרונה בנוגע למיזם המכונית החשמלית של שי אגסי ועידן עופר. רק ביום שישי פורסמן בידיעות אחרונות שתי כתבות העוסקות בנושא האנרגיה הירוקה לתחבורה: במוסף הכלכלה ראיון ארוך של סבר פלוצקר עם שי אגסי על מיזם המכונית החשמלית ובמוסף "7 ימים" כתבה של גבי ניצן על אנרגיה חלופית.

 

כצפוי, במרבית הכתבות שפורסמו בישראל היו מלאות בביקורת וזה בסדר גמור. כל ביקורת, עם היא עניינית ולא מתלהמת, ראויה, בעיקר עם היא ביקורת בונה. אולם יש לדעתי הבדל קטן בהתייחסות לפרוייקט הזה לעומת הביקורת על פרוייקטים או מיזמים אחרים – אנחנו בפתחו של מצב משברי אמיתי ולכן ראוי שכל המבקרים גם יעלו הצעות או רעיונות אחרים. אם אין הצעה יותר טובה, צריך להתקדם עם מה שיש. וחייבים להתקדם.

 

כמו שהמורה להיסטוריה שלי בתיכון היה אומר בהסברים שלו לגבי הנצחון של ישראל במלחמת העצמאות: נשק הא"ב. אין ברירה. בגלל הנשק הסודי הזה, נשק הא"ב, ניצחנו. וכאז כן עכשיו. אין ברירה. חייבים למצוא תחליפים לנפט ולא צריך לחכות ליום שבו ליטר בנזין יעלה 11-12 שקל או יותר, כי זה יכול להגיע הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים.

 

מחיר הנפט אמנם עשוי לרדת בחצי הראשון של 2008 עקב המיתון וההאטה בכלכלות של ארה"ב, אירופה ויפן אולם בטווח הרחוק יותר הוא ימשיך לעלות. כיום עומד מחיר החבית של כ-93 דולר והוא עשוי לרדת בחודשים הקרובים ל-70-80 דולר אולם לאחר מכן תחזור ככל הנראה המגמה להתהפך. בכל מקרה, הימים של נפט זול עברו חלפו מהעולם וייתכן כי נגיע בקרוב למשבר אנרגיה משמעותי.

 

בדומה לטיפול הממשלתי במשבר המים (כבר לפני 10 שנים היו צריכים להגיע לכמות של 500 מיליון מ"ק מים מותפלים ולהגדיל משמעותית את כמות המים המושבים) ובבעיות רבות נוספות, גם בתחום האנרגיות המתחדשות היו צריכים לפעול כבר לפני כמה שנים. בכל העולם, ובעיקר באירופה, היתה בשנים האחרונות קפיצה גדולה מאוד בפיתוח, ייצור ושיווק של ביודיזל ואתנול. ובישראל? כלום. עד היום אסור לשווק בארץ ביודיזל בכמויות מסחריות בשעה שבאירופה מוכרים מעל 7 מיליארד ליטר של ביודיזל בשנה. בגרמניה לבדה יש יותר מ-1,200 תחנות דלק המשווקות ביודיזל, שהוא תחליף לסולר ומזהם הרבה פחות ממנו.

 

במקביל לתמיכה במיזם המכונית החשמלית, אם כן, חייבת הממשלה להאיץ את הטיפול והחקיקה בעניין ייצור ושיווק של ביו-דלקים כגון ביודיזל ואתנול וגם לתמוך במחקר ופיתוח בתחום האנרגיות הירוקות. וכמובן – להאיץ את תהליכי ההקמה של תחנת חשמל המופק על בסיס אנרגיה סולרית, ולמעשה להקים כמה תחנות כאלה בנגב, שיגדילו את תפוקת החשמל של המשק ב-20%. כך יהיו לנהג הישראלי כמה אלטרנטיבות מלבד המכונית הפועלת על מנוע דיזל או בנזין.

 

מאמר נוסף פורסם הבוקר באתר האינטרנט של "גלובס" על ידי שמחה סיגן, בנושא מכוניות המונעות על ידי מים ההופכים בתהליך לא פשוט למימן שניתן באמצעותו להניע כלי רכב. סיגן טוען שמכוניות כאלה עשויות לעלות לכבישים בתוך שנתיים עד ארבע שנים, מייצור סדרתי. הלוואי שזה יקרה. בינתיים חברות הרכב מנסות כבר שני עשורים לפחות להביא את הטכנולוגיה הזאת לשלב של ייצור סדרתי אולם ללא הצלחה. וגם כאן, לאחר שיושלם הפיתוח, תידרש תמיכה ממשלתית מאסיבית, אם בהקלות מס או באמצעים אחרים, לצורך פריסת התשתיות התומכות (תחנות תדלוק, הובלה וכו..).

 

אז עם כל הביקורת על מיזם המכונית החשמלית ומיזמים אחרים, ויש כמובן הרבה ביקורת נכונה ומוצדקת, אין לנו הרבה ברירות אלא להתקדם ולעבור לשימוש באנרגיות ירוקות. התהליך ממילא יהיה מאוד הדרגתי ויימשך ככל הנראה עשרות שנים, כעיקר בגלל מגבלות של כושר ייצור ופיתוח טכנולוגיות שונות. אבל צריך לעשות היום את מה שכבר היינו צריכים לעשות ממזמן – להניע את התהליך. ואם היזמים, בהובלת שי אגסי ועידן עופר, מוכנים לקחת סיכון גדול ולהשקיע 150-200 מיליון דולר במיזם, אז שישקיעו. הממשלה מצדה חייבת לדאוג שלצרכן יהיו גם חלופות אחרות ושתהיה לו את האפשרות לבחור באפשרות המתאימה לו ביותר, כולל תחבורה ציבורית יעילה.

 

חזון המזרח התיכון החדש (ובעצם עולם חדש ) של שמעון פרס אכן הולך ומתגשם, אולם בצורה שונה לגמרי מכוונתו המקורית של המשורר. העולם הולך להראות שונה לגמרי בעוד עשור או שניים, ולו רק בגלל שמאגרי הנפט הולכים ומדלדלים. רק שהפעם הוא לא תלוי בכלל בצד השני, הערבי, אלא אך ורק בנו ובהרבה חברות ויזמים אחרים בעולם. באנשים שדוחפים ומקדמים את הרעיונות השונים הקשורים להפחתת השימוש בנפט ופחם ומעבר לאנרגיות מתחדשות כגון סולאר, ביודיזל ועוד. וכל אחד מאיתנו יכול לעזור במשהו לצמצום השימוש בנפט ופחם ומעבר לאנרגיות ירוקות. אז תניעו את התהליך גם אצלכם, לפני שיהיה מאוחר מדי.

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com