שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
אופציה לרווח
בסוף החודש יפקעו מספר סדרות של כתבי אופציות - ננסה לראות איפה יכולות להיווצר הזדמנויות לרווח
רון שטיינבלט 9/2/2008 17:26


בסוף חודש פברואר, יפקעו מספר סדרות של כתבי אופציה.
בסוף חייהם של כתבי אופציה, במיוחד אלו שבתוך הכסף או באזור הכסף*, נוצרות לעתים הזדמנויות לרווח בנכסי הבסיס של כתבי האופציה, או באופציות עצמן ממספר סיבות:
הסיבה הראשונה היא דילול – כתבי האופציה מגיעים לסוף חייהם, ואם יש להם ערך, בעליהם מבצעים המרה לנכס הבסיס. המרה זו מגדילה את כמות המניות ויוצרת דילול, ולעתים משקיעים אינם מעוניינים במניות, מה שיוצר לחץ על המניה בטווח הקצר, ומביא לירידות שערים בנכס הבסיס במחזורים גדולים. לאחר שנגמר לחץ ההמרות, בדרך-כלל לאחר יום עם מחזור גדול במיוחד סמוך לפקיעת האופציה, עולה חזרה נכס הבסיס ומתקן חזרה חלק מהירידה.
הסיבה השניה היא בכתבי האופציות עצמן – באופציות באזור הכסף, כל תנודה קטנה של המניה, יכולה לגרום לירידות / עליות של עשרות ולעתים מאות אחוזים באופציה, מה שיוצר לעתים הזדמנויות לרווח גדול בטווח קצר. דוגמא לכך היה ניתן לראות בחודש אוקטובר בכתב האופציה של אינטרנט זהב שהגיע לסוף חייו. המניה הייתה במגמת ירידה, וכתב האופציה שהיה עמוק בכסף, כבר הגיע למצב שאיבד את כל ערכו, ומשער של 2500+ שהיה בו בשיאו בחודש מאי 2007, ירד השער לפחות מ 200 באמצע ספטמבר. אלא שאז התחלפה המגמה במניה והיא החלה לעלות, ועליה של פחות מ 20% במניה בפחות מחודש, הביאה לכך שכתב האופציה שהיה עם מנוף גבוה במיוחד עלה משער 200 לשער 800+, עליה של יותר מפי 4.

במאמר זה נסקור את כתבי האופציה שפוקעים בסוף החודש, וננסה לראות איפה יכולות להיות הזדמנויות לרווח, ואיפה אין מה לחפש.


שם הנייר

יום מסחר אחרון

שער אופציה

שער מניה

תוספת מימוש

שווי פנימי

מנוף

סטטוס

אוסיף אופציה 7

26.2.08

322

8767

9500 לא צמוד

0

27.2

באזור הכסף

איביטרנס אופציה 2 (אג"ח)

26.2.08

13

80

99.39

0

לא רלוונטי

מחוץ לכסף

בסר אירופה אופציה 4

26.2.08

1056

1901

844.1 צמוד

1056.9

1.8

בתוך הכסף

טופספין מדיקל אופציה 1

26.2.08

1

29.1

110

0

לא רלוונטי

מחוץ לכסף

כלכלית ירושלים אופציה 6

26.2.08

3571

6378

2681 צמוד

3697

1.8

בתוך הכסף

מודיעין יה"ש אופציה 5

26.2.08

1

1

2.8

0

1

מחוץ לכסף

ענבר אופציה 2 (אג"ח)

26.2.08

87.8

70

103.53 צמוד

0

לא רלוונטי

מחוץ לכסף

פרוסיד אופציה 1

26.2.08

5.1

651

2589.9

0

לא רלוונטי

מחוץ לכסף

פרופיט אופציה 3

26.2.08

10

630

642.2

0

63

באזור הכסף


אוסיף אופציה 7: על הסידרה הזו של כתבי האופציה של אוסיף עברה שנה מעניינת.
את שנת 2007 התחיל כתב האופציה כאשר הוא מסתובב סביב מחיר של 2800, ועם הודעת ארקדי גאיידמק על רכישת השליטה בחברה, נסק שערו חדות במחזורים גבוהים, וצבר פרמיה גבוהה מאוד לעומת המניה. ובשיאו, בתחילת חודש יוני, עמד שער כתב האופציה בשער הגבוה מ 19,000. מאז, ובמקביל למניה, החל השער לרדת חדות, עד שבתחילת דצמבר הגיע שערו לאיזור ה 2800, היכן שהתחיל את השנה.
בנקודת זמן זו, התערב ארקדי גאיידמק, והחל לרכוש כמויות גדולות של מניות אוסיף, בין השאר על-מנת להשאיר אותה במדד ת"א 100. בפרק זמן של שבועיים, בתחילת דצמבר, עלתה מנית אוסיף בשיעור של 30%, וכתב האופציה עלה בהתאמה יותר מ 125%!, לשער הגבוה מ 6500. אלא שברגע שגאיידמק הפסיק לקנות, המניה חזרה למגמת ירידות חדה, ובמשך החודשיים האחרונים ירדה כ 45%.
הירידה החדה במניה, הביאה לכך שכתב האופציה, שהיה עמוק בכסף, נמצא כרגע ללא ערך, כיון שמחיר המניה נמוך מתוספת המימוש שלו (9500), ובמשך החודשיים האלה איבד כתב האופציה 95% מערכו, ושערו נכון ליום חמישי בסגירה הוא 322.
הסטטוס כרגע בכתב האופציה הנ"ל הוא כזה: שער המניה עומד על 8767, בעוד תוספת המימוש הינה 9500. נכון למצב הזה, לכתב האופציה אין ערך פנימי, וכל עוד המניה נמצאת מתחת לשער הזה, ערכו צפוי לרדת. המניה צריכה לעלות 8.67% על מנת להגיע לשער הזה, כדי שיהיה כדאי להמיר את האופציות למניות, והן יקבלו ערך. במידה ותשתנה המגמה במניה, והיא תחל לעלות, כתב האופציה יכול להגיב בעלייה מאוד חדה עד פקיעת האופציה, ונדגים זאת בתרחיש הבא:
במידה והמניה תעלה ב 3 השבועות הקרובים ב 20%, שער המניה יעמוד על 10,520.
במקרה זה, השווי הפנימי של אופציה 7 יעמוד על 1020, עליה של 218%.
סך כתבי האופציה מהווה 3.3% מהון המניות של החברה, כך שבמידה והמניה תעלה מעל מחיר 9500, זהו אחוז המניות שיתווסף לחברה. זוהי כמות בינונית יחסית, ולאור התנודתיות הרבה של המניה, אני מעריך שתוספת מניות זו לא תלחץ את המניה כלפי מטה, ושער המניה יתאים את עצמו בהתאם למצב השוק והחברה.
לסיכום: כתב אופציה זה, בשל התנאים והמנוף שלו, צפוי להיות תנודתי ביותר עד תאריך הפקיעה שלו, ויכול להניב רווח/הפסד גדול מאוד. כדאי לעקוב אחרי תנועות בעלי עניין, ולראות אם ארקדי גאיידמק שוב מבצע רכישות במניה, מהלך כזה יכול להוביל לזינוק גדול במניה בפרק זמן קצר, כפי שהיה בינואר.

אייביטרנס אופציה 2 (אג"ח): אופציה 2 של אייביטרנס הינה אופציה להמרה לאג"ח סטרייט של החברה. שער האג"ח עומד על 80, בעוד תוספת המימוש של האופציה הינה 99.4 . לעתים באופציות לאגח, כאשר האופציות נמצאות מחוץ לכסף, החברות עצמן קונות את האופציות לאגח, ממירות אותן לאגח ומוכרות את האגח במחיר נמוך יותר בבורסה, על מנת לגייס כסף נוסף לחברה.
במקרה של אייביטרנס, זה כנראה לא יקרה – החברה הודיעה שהיא מתכוונת לרכוש בחזרה 10 מליון ע"נ של איגרות חוב, כרבע מהסידרה. פירושו של דבר, שהחברה לא צריכה כסף נוסף, אלא להיפך, שהיא מעדיפה לפרוע חובות קיימים.
היות ואפשרות זו ירדה מן הפרק, ומחיר האג"ח רחוק מתוספת המימוש של האופציה לאג"ח, אין מה לחפש בכתב האופציה הזה, והוא צפוי לסיים את חייו ללא ערך בשער 1.

בסר אופציה 4: כתב האופציה של בסר נמצא עמוק בתוך הכסף ורובו כבר הומר למניות. כתוצאה מכך, מחזור המסחר היומי כתב אופציה זה הוא נמוך, והדילול הצפוי מהמרת יתרת כתבי האופציה הוא 1.1%, כך שלא צפויה השפעה מהותית על המניה בעקבות הדילול. במקרה של כתב אופציה זה, הוא יגיב לשינויים במניה, והזדמנויות לרווח יכולות להיווצר רק במקרה שייווצרו עיוותים בין מחיר המניה בשוק למחיר המניה דרך האופציה, כך שיכול להיות מצב שיווצר ארביטראז'.
לא צפויות תנודות חריגות בכתב אופציה זה, היות והוא עמוק בכסף והמנוף שלו נמוך.

טופספין אופציה 1: תוספת המימוש של כתב אופציה זה היא 110, בעוד מחיר המניה נמצא באזור ה 30. פירושו של דבר, שהמניה צריכה לעלות יותר מ 300% על מנת שכתב האופציה ייכנס לכסף ויהיה לו ערך, והיות ותרחיש זה הוא מאוד דמיוני, כתב אופציה זה צפוי לסיים את חייו בשער 1, השער שהוא נמצא בו כעת.

כלכלית ירושלים אופציה 6:  כתב האופציה של חברת כלכלית ירושלים נמצא עמוק בתוך הכסף, ורובו כבר הומר למניות. הדילול שיתבצע כתוצאה מהמרת כלל כתבי האופציות הינו בשיעור של 1%, כך שלא צפויה השפעה מהותית על המניה מדילול זה. לכתב אופציה זה מנוף נמוך (1.8), ולמעשה מי שרוצה להיחשף לחברה עם מינוף מעט גדול יותר, יכול לעשות זאת דרך האופציה. כדאי לשים לב לתנודות בשערי המניה, שיכולים ליצור ארביטראז'.
נכון לסגירה של שער המניות והאופציה ישנו ארביטראז' כזה: שער המניה בסגירה עומד על 6378, בעוד קניה של כתב אופציה והמרתו למניה תעלה 3571+2681=6252 (תוספת המימוש+מחיר האופציה). במצב שנוצר, קנית המניה דרך האופציה תעלה 62.52 ₪, ואילו שער המניה עומד על 63.78 ₪, כך שניתן לקנות את כתב האופציה, להמירו למניות, ולמכור ישר את המניות בשוק, וכך ייוצר רווח של 2% (נכון לשערי הסגירה של יום חמישי).

מודיעין יה"ש אופציה 5: אופציה זו נמצאת מחוץ לכסף, והיא נסחרת בשער 1, בדומה למניה שגם היא נמצאת בשער 1. אין מה להכביר מלים על אופציה זו, ועל-אף שייתכן שתוארך בשנה, אין מה לחפש בה, היות וגם המניה נמצאת בשער 1 (ועוד ברשימת השימור).

ענבר אופציה 2 (אג"ח): כתב אופציה לאג"ח זה נמצא מחוץ לכסף, והדבר לא צפוי להשתנות כפי הנראה. על מנת להיכנס לכסף, צריך האג"ח לעלות בשיעור של 14%, מה שלא צפוי לקרות. הדבר היחיד שיכול להציל את כתב האופציה הזה מפקיעה בשער 1, הוא קניה של כתבי האופציה על-ידי החברה, על מנת לממש אותן לאג"ח ולגייס חוב נוסף לחברה. בכל מקרה, קניה בשער הנוכחי (70) היא סיכון גדול, סביר להניח ששער כתב האופציה יירד בחדות בטווח זמן הקצר, וכאשר יהיה בשער נמוך יותר, קרוב יותר לתאריך הפקיעה, כדאי לעקוב האם החברה מבצעת רכישה עצמית של כתבי אופציה אלו. במידה וכן, ייתכן שהחברה תרכוש את כתבי האופציה הללו במחיר גבוה יותר משער 1, על מנת שלא יהיו כתבי אופציה שיפקעו, וכך לא ניתן יהיה להמירם לחוב.   אם החברה לא מבצעת רכישה חוזרת של כתבי האופציות הללו, הם צפויים לסיים את חייהם בשער 1.

פרוסיד אופציה 1: כתב אופציה זה נמצא עמוק מחוץ לכסף, במצב דומה לכתב האופציה של טופספין. על מנת שיהיה לכתב אופציה זה ערך, המניה צריכה לעלות בערך פי 4 משערה הנוכחי עד סוף החודש, והיות ודבר זה לא סביר שיתרחש, כתב האופציה יפקע ללא ערך בשער 1.

פרופיט אופציה 3:  זהו כתב האופציה שנמצא במצב הכי מעניין, מבחינת פוטנציאל סיכוי וסיכון. תוספת המימוש בכתב אופציה זה עומדת על 642.2, בעוד שער המניה בסגירה של יום חמישי עמד 630, כך שאופציה זו היא ממש על סף הכסף. מחיר כתב האופציה, לאחר ירידה משמעותית בתקופה האחרונה, עומד על שער 10. סידרה זו של כתבי אופציה היא מאוד גדולה, וצפויה לגרום לדילול בשיעור של 28%!.
בנוסף, חלק מבעלי אג"ח ב', כולל בעלי עניין בחברה, העדיפו להמיר את האגח שתשלום ראשון של הקרן שלו נעשה בסוף ינואר, למניות החברה, וכך הגדילו את הון המניות של החברה. כתוצאה מכך שער המניה נלחץ כלפי מטה, וניתן היה לראות ביום חמישי שהיה מחזור גדול במניה, שכפי הנראה הוא תוצאה של המרה זו, וייתכן שגם המרה של כתבי אופציות, אם כי לא בכמות משמעותית.
בסטטוס הנוכחי של מחיר ניירות הערך של פרופיט, עדיפה קניית המניה על פני האופציה, אולם כאן ישנן גם שיקולים אחרים. בגלל גודל הסידרה של כתב האופציה, גופים בעלי עניין בחברה יכולים לנצל את כתב האופציה, על מנת להגדיל אחזקה בחברה, עם קנס קטן, וללא צורך בהעלאת שער המניה, מאשר אם היו רוצים להגדיל אחזקה בחברה ישירות דרך המניה. כך רכשו בתקופה האחרונה צבי יצחקי, מבעלי החברה, אופציות במחיר של 30 אג', וא.ח.מ.ב השקעות, בעלת עניין בחברה, אופציות במחיר של 20 אגורות, כאשר נכון לסגירה של יום חמישי השער הוא 10 אגורות.  לא מן הנמנע שבעלי עניין אלו ואחרים ירכשו את כתבי האופציה שנותרו במחזור, על מנת להמיר אותן למניות, גם אם ייגרם להם הפסד קטן בטווח הקצר כתוצאה מכך. ניתן להניח שבעלי עניין אלו, לא ימכרו את המניות לאחר שימירו את כתבי האופציה וכך הלחץ על המניה יהיה קטן יותר בעקבות הדילול.
במקרה שהמניה תעלה, כל שינוי קטן במניה, יכול לגרום לשינוי של מאות אחוזים באופציה זו בהתאם למנוף הגדול של כתב האופציה (63). לדוגמא, אם המניה עולה בשיעור של 10%, משער 630 לשער של 693, האופציה תיכנס לכסף ושערה צפוי להיות 50.8, עליה של פי 5! מהשער הנוכחי.
פרמטר נוסף שצריך לקחת בחשבון, הוא פירסום מדד המחירים לצרכן ב 15 לחודש, שיגדיל או יקטין את תוספת המימוש של כתב האופציה, ובהתאם לכך גם את ערכה של האופציה.

לסיכום: במקרה הזה כדאי לעקוב מקרוב אחר המניה והאופציה, ורכישות בעלי עניין בה. סביר מאוד להניח שמחזורי המסחר במניה יגדלו בתקופה הקרובה בעקבות ההמרה למניות החברה, ועל כתב האופציה יפעלו 2 כוחות מנוגדים:  עקב הדילול הגדול שער המניה צפוי לרדת, ואמור להוציא את האופציה מחוץ לכסף; מצד שני בעלי העניין רוכשים את האופציה על מנת לבסס את שליטתם בחברה, והם עשו זאת כבר בשערים גבוהים מהשער הנוכחי, מה שיכול להצביע על הנכונות שלהם להגדיל את האחזקה בחברה דרך כתבי האופציות ולא משנה המחיר.
במניה עצמה, סביר שאחרי שייגמר הלחץ של ההמרות, המניה תתקן חלק מהירידה שנבעה מכך, דבר זה צפוי לקרות סמוך יותר למועד הפקיעה של האופציה בסוף החודש.






*אופציה מחוץ לכסף: מחיר המימוש של האופציה גבוה משמעותית ממחיר המניה. לכן, אין כדאיות להמיר את האופציה למניה, כיון שאפשר לקנות את המניה בצורה ישירה, במחיר הרבה יותר זול.
אופציה בתוך הכסף: מחיר המימוש של האופציה נמוך משמעותית ממחיר המניה, ולכן לפני פקיעה, הפרמיה של האופציה על פני המניה תעמוד על 0, והיא צפויה לזוז בעקבות המניה לפי המנוף שלה.
אופציה בכסף: מחיר המימוש של כתב האופציה, קרוב מאוד למחיר שבו המניה נמצאת. דבר זה גורם לתנודתיות רבה בכתב האופציה, שכן הוא יכול להימחק ללא ערך בפקיעה, ומצד שני יכול לעלות עשרות רבות של אחוזים במידה ונכס הבסיס עולה.
מנוף: מנוף האופציה הוא המינוף של כתב האופציה על פני נכס הבסיס, והוא מתקבל מחלוקה של מחיר הנכס הבסיס במחיר כתב האופציה, לדוגמא כתב אופציה בתוך הכסף בעל מנוף 5, יעלה 5% על כל עליה של 1% בנכס הבסיס.



רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 5
 5.  כתבה מצויינת רשף איש-גור 10/2/2008 7:59

 4.  יופי עמית 10/2/2008 7:33

 3.  איזה תותח! כל הכבוד על ההשקעה! רונן 10/2/2008 1:36

 2.  תודה רבה על הסקירה השועל האדום 9/2/2008 19:51

 1.  אחלה כתבה - תודה ! שלום 9/2/2008 19:14

כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com