שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
כללי ההשקעה של וורן באפט
באפט מספר את כל התורה - איך הוא בוחר השקעות, מה זה ערך פנימי ואיך לנצל הזדמנויות בשווקים; קל לקריאה, קשה ליישום
בורסה פלוס 27/4/2008 7:43

 

המשקיע האגדי, וורן באפט, נוטה לשתף את המשקיעים במניות ברקשייר האתיווי בעקרונות ובכללי ההשקעה שלו. הנה ריכוז הכללים  

 

           

  1. למרות שהמבנה הפורמאלי של Berkshire Hathaway הינו חברה, הגישה שלנו הינה של שותפות. אנו תופסים את בעלי המניות שלנו כשותפים בחברה ואת עצמנו כשותפים מנהלים. אנו מקווים שבתור בעל מניות אתה לא רואה את עצמך כבעל פיסת נייר אשר מחירה משתנה על בסיס יומי ושיש למכור אותה בכל פעם שאירוע כלכלי או פוליטי גורמים לך עצבנות או מעלים בך חששות. אנו מקווים שבמקום זאת אתה רואה את עצמך כשותף בעסק שבכוונתך להחזיק בו לפחות אותו פרק זמן שהיית מחזיק בחווה או בבית מגורים שהיית רוכש במשותף עם בני משפחתך. כשותפות המחזיקה במניות של חברות כגון קוקה קולה וג'ילט  אנו רואים את עצמנו שותפים לא מנהלים בחברות ואנו בוחנים את הצלחתנו בהשקעות אלו ע"י קצב ההתקדמות והצמיחה ארוכת הטווח של פעילות החברות ולא באמצעות השינויים החודשיים במחירי אותן מניות. למען האמת לא אכפת לנו אם במשך מס' שנים לא יהיה מסחר במניות. כל עוד יש לנו ציפיות ארוכות טווח חיוביות לגבי החברות, שינויים קצרי טווח במחירי המניות הינם חסרי משמעות, למעט ההזדמנויות שהן מייצרים להגדיל את החזקותינו במחירים אטרקטיביים.

 

  1. בהמשך לגישת הבעלים שלנו, הונם הפרטי של רוב הדירקטורים שלBerkshire Hathaway מושקע בחברה. .We eats our own cooking לדוגמא, 99% מהוני למעשה מושקע במניות החברה וכמו כן ההון של קרובי משפחתי גם הוא משוקע ברובו במניות החברה. אנו לא יכולים להתחייב לך לתוצאות אך אנו מבטיחים שהשקעתך ורווחיך ינוע במקביל לשלנו כל עוד תמשיך להיות שותף שלנו. אין לנו שום כוונות למשוך משכורות גבוהות או אופציות אשר יאפשרו לנו להרוויח יותר ממך. אנו מעוניינים להרוויח כסף רק כאשר השותפות שלנו מרוויחה, כאשר כל שותף צריך להרוויח בצורה שווה עפ"י הפרופורציה שהוא מחזיק בשותפות.

 

  1. המטרה הכלכלית ארוכת הטווח שלנו היא למקסם את שיעור הצמיחה השנתי הממוצע  של השווי הפנימי של העסק למניה. אנו לא בוחנים את ההצלחה על פי גודלה של החברה אלא על בסיס שיעור הגידול בשווי הפנימי של החברה למניה.

 

  1. ההעדפה שלנו תהיה להגיע למטרה באמצעות השקעה בקבוצה מגוונת של עסקים אשר מייצרים מזומנים ולאורך זמן מייצרים תשואה על ההון אשר גבוהה מהממוצע. בסך הכל החברה ובעלי מניותיה נהנים מירידות בשוק המניות כמו שאנשים שצורכים מזון נהנים כאשר מחירי המזון יורדים. לכן, כאשר שוק המניות יורד אל תכנס לפאניקה ואל תתאבל, אלו דווקא חדשות טובות ל Berkshire Hathaway מכיוון שאנו יכולים לרכוש מניות במחיר זול יותר כפי שניתן לצרוך יותר מזון כאשר מחיר המזון יורד.

 

 

  1. אנחנו משתמשים מעט מאוד בהלוואות וכאשר אנו בכל זאת מלווים אנו משתמשים בהלוואות לזמן ארוך בריבית קבועה. אנחנו נסרב להצעות השקעה מעניינות במידה והן תדרושנה מינוף גבוה ופגיעה ביציבות מבנה המאזן שלנו. גישה שמרנית זו אולי פגעה בתוצאות שלנו, אך זו היא הדרך היחידה שאנו מרגישים איתה נוח מול הנאמנים שלנו, לקוחותינו בעלי פוליסות הביטוח, המלווים שלנו ובעלי המניות שלנו.

 

  1. בקשות ודרישות של המנהלים שלנו אשר יפגעו בבעלי המניות שלנו לעולם לא יענו בחיוב. אנו לא נקנה חברות ב"מחירי שליטה" אשר מתעלמים מההשפעה הכלכלית ארוכת הטווח על בעלי המניות שלנו. אנו נעשה עם הכסף של המשקיעים רק מה שהיינו עושים עם כספנו אנו. אנו מעוניינים רק ברכישות אשר יעלו את הערך הפנימי למניה של חברתנו. גובה השכר שלנו או גודל המשרד שלנו לעולם לא יהיה קשור לגודלו של מאזן החברה.

 

 

  1. אנו ננפיק מניות רק במידה ונקבל תמורתן תמורה ששווה לפחות לשווי שאנו מאמינים ששווה העסק שלנו.

 

  1. בתור משקיע, אנו מעוניינים שתהיה מודע לגישה אחת שלנו שעשויה לפגוע בתוצאות הפיננסיות שלך.  בלי קשר למחיר או שווי, אין לנו שום רצון למכור שום עסק טוב שאנו מחזיקים בו. כמו כן אנו לא מתלהבים לממש השקעות פחות טובות שלנו כל עוד הן ממשיכות לייצר מזומנים וכל עוד אנו מרגישים בנוח עם הנהלתן.

 

  1. למרות הגישה גלוית הלב שלנו לגבי חברתנו, אנו נדווח על השקעותינו הפיננסיות רק לפי מה שהחוק מחייב אותנו. רעיונות השקעה טובות הינן נדירות ובעלות ערך רב בדיוק כמו שמוצר איכותי הינו דבר נדיר שיש לשמור עליו בחשאיות. לכן, אנו בדרך כלל לא נדבר על רעיונות ההשקעה שלנו. למרות שאנו כאמור לא נדון על מניה מסוימת אנו כן נציג את העסק שלנו ואת פילוסופית ההשקעות שלנו.

 

 

עקרון חשוב

 

היינו רוצים שכל בעל מניות שלנו ירשום רווח או הפסד במהלך החזקתו במניות החברה אשר פרופורציונאלי לרווח או להפסד בשווי הפנימי למניה של החברה. לצורך כך היחס בין מחיר המניה והערך הפנימי למניה צריך להישאר קבוע. במצב כזה שווי החברה יהיה הוגן ולא גבוה. ברור שאנו לא יכולים לשלוט בכך, אך באמצעות המדיניות שלנו והשקיפות שלנו אנו יכולים לעודד משקיעים מחפשי מידע רציונאליים לתמחר את החברה בהתאם לכלל זה. הגישה שלנו של "זה רע להיות מתומחר יתר על המידה כמו שזה רע להיות מתומחר בחסר" עשויה לאכזב כמה ממחזיקי המניות שלנו, אך זו לגישתנו הדרך הטובה ביותר למשוך משקיעים אשר מעוניינים להרוויח מהצמיחה של עסקינו ולא מטעויות של שותפיהם המשקיעים.

 

ערך פנימי

 

ערך פנימי של חברה  הוא העיקרון הכי חשוב אשר מספק את הגישה הלוגית היחידה להעריך עד כמה השקעה הינה אטרקטיבית. ערך פנימי יכול להיות מוגדר באופן פשוט: זהו הערך המהוון של המזומנים אשר עסק יכול לייצר בשארית חייו. לעומת זאת חישוב הערך הפנימי של עסק אינו כה פשוט. כפי שניתן ללמוד מההגדרה של ערך פנימי, הערך הפנימי הינו הערכה בלבד ולא מספר מדויק וחד ערכי. כמו כן הערך הפנימי כמובן משתנה כאשר יש שינוי בשער הריבית או בתחזית של ייצור המזומנים העתידי של החברה. אי לכך, שני אנשים אשר בוחנים אותה חברה ואותם נתונים יגיעו בדרך כלל לשני שוויים שונים. זוהי אחת הסיבות מדוע אנו לא נותנים לך את הערכתנו לגבי הערך הפנימי של חברתנו.

כמו כן חשוב להבין שהערך בספרים למניה אינו מדד טוב לשווי הפנימי. ניתן להסביר זאת באמצעות הדוגמא של לימודי השכלה גבוהה. עלות שכר הלימוד הינה "השווי בספרים" ואילו הערך הפנימי של ההשכלה צריך לקחת בחשבון את הרווחים העתידיים העודפים שינבעו לסטודנט עקב בחירתו ללמוד ולא לעבוד. כמה סטודנטים יגלו בסוף ש"הערך בספרים" של לימודיהם גבוה מ"הערך הפנימי", מה שאומר שהלימודים לא תרמו להם לעודף שכר, ויש כאלו ש"הערך הפנימי" של לימודיהם יהיה גבוה מ"הערך בספרים" של לימודיהם. הדבר היחידי שבטוח הוא ש"הערך בספרים" חסר משמעות לשם חישוב הערך הפנימי.

 

 

 

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 2
 2.  באפט תעשה לי ערך פונוימן 27/4/2008 18:37

 1.  כתבה מעולה דני דין 27/4/2008 9:25

כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com