שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
מכתב למשקיעים של קרנות ווייטץ: זהירות וסבלנות, זה שם המשחק
"למה לא למכור הכל ולחכות לזמנים טובים יותר ? כי למרות שהשוק מאתגר ולא קל, עדיין יש לא מעט חברות שנסחרות במחירים נוחים יחסית ומי שקונה היום יהנה מתשואות גבוהות בשנים הקרובות"
קובי ישעיהו 30/4/2008 11:08

וואלאס ווייטץ (Wallace Weitz ) הוא משקיע ערך ידוע בארה"ב. ווייטץ הקים את פירמת הקרנות שלו לפני כ-25 שנה ומאז רשם תשואה שנתית ממוצעת של כ-14.5% שהצטברה לכ-2500%. במשך השנים שיכלל ווייטץ את פילוסופיית ההשקעות שלו ולמרות שהוא עדיין דבק בעקרונות ההשקעה של בנג'מין גרהאם (ה"אב הרוחני" של וורן באפט) , כמו "מרווח בטחון" וערך כלכלי פנימי, הוא נותן כיום יותר משקל לגורמים כמו היכולת להעריך אם יש לחברה כלים להתמודדות עם אתגרי העתיד.

 

לפני כמה ימים שיגר ווייטץ את המכתב הרבעוני למשקיעים, לאחר שברבעון האחרון רשמו הקרנות שבניהולו תשואה שלילית של 9%-12.5% וב-12 החודשים האחרונים תשואה שלילית של 20%-22%. ווייטץ, כמו משקיעי ערך רבים אחרים, נפגע קשות מהטלטלה האחרונה בשווקים אולם נותר אופטימי (אם כי זהיר מאוד..) בטווח הארוך.

 

בין השאר כותב וויטץ כי על המשקיעים לגלות הרבה מאוד סבלנות ולהסתכל לטווח הארוך. מי שלא יכול להירדם בלילה וחושש להון שצבר, כדאי לו לצאת לגמרי מהשוק, להשקיע בקרן כספית, ולחכות לתקופות טובות יותר.

 

יש כאלה השואלים "למה לא למכור הכל ולחכות לזמנים טובים יותר ? " כותב ווייטץ  ועונה: למרות שהשוק מאתגר ולא קל, עדיין יש   חברות שנסחרות במחירים נוחים יחסית ומי שקונה היום יהנה מתשואות גבוהות בשנים הקרובות. נכון, יש מגזרים שנפגעו מאוד, בעיקר קמעונאות, פיננסים, נדל"ן ועוד כאלה המושפעים בעיקר מכלכלת ארה"ב, אולם יש חברות הנהנות מהצמיחה הגלובלית.

 

"כלכלת ארה"ב לא עומדת בפני "חורף גרעיני" ממושך. למרות שהבעיות לא פשוטות ולא יפתרו ללא כאב, לא צפויה חזרה אל ההתרחשויות של שנות השלושים של המאה הקודמת", אומר ווייטץ. הסיבות העיקריות: יש כאמור חברות לא מעטות, עם מוצרים "אמיתיים", שממשיכות לצמוח בשיעורים נאים ומאזנות את השפל בענפים אחרים, מה שמקשה על כלכלנים לקבוע אם הכלכלה כבר גלשה למיתון. רוב החברות נכנסות למיתון עם מאזנים חזקים. התקופה אינה קלה, אבל הן יוכלו לצאת מהתקופה במצב טוב יחסית. הוא ממליץ, אגב, להשקיע בעיקר בחברות עם עודפי מזומנים, שיכולות לעשות בכסף שימוש מועיל.

 

סיבה נוספת היא הפעילות הנמרצת של הפדרל ריזרב, המימשל והקונגרס. סיבה נוספת: לקרנות פנסיה, הון פרטי, קרנות גידור, ממשלות, חברות השקעה כמו ברקשייר-האת'וואי ואפילו למשקיעים פרטיים יש כמויות עצומות של כסף שמחפש כל הזמן הזדמנויות השקעה. גורם זה חשוב ומספק תחתית מסויימת לשווקים.

 

הבעיות בשוק המשכנתאות והאשראי נמשכו הרבה מעבר לציפיות והיו גם עמוקות וקשות יותר מהציפיות המוקדמות, וגם הזמן שיידרש לפתור אותן לא יהיה קצר. "אנו מאמינים כי בתקופת ההתאמה הזו, שעשויה להימשך כמה שנים, יצוצו הזדמנויות רבות למשקיעי ערך. צריך להסתכל על תזרימי המזומנים שעסק מייצר במשך עשרות שנים ואם יש שנה אחת או שניים קשות אין זה אומר שערכו של העסק שווה אפס".

 

"העתיד תמיד לוטה בערפל, וכך גם בעולם ההשקעות. כמו שאמר באפט "תפקידנו להיות חזירים כשכולם פוחדים ולפחד כשכולם חזירים". יש היום בעיות קשות ואמיתיות שמשפיעות על מחירי המניות, ובאופן כללי המחירים לא זולים מאוד. עם זאת אפשר לזהות מניות של חברות טובות הנסחרות במחירים סבירים".

 

ווייטץ, כמו הרבה משקיעי ערך אחרים, אוהב את מניות הפיננסים. כ-35% מאחזקות הקרן שלו הן בסקטור זה. בין האחזקות המרכזיות וולס-פארגו (WFC), פאני-מי (FNM), חברת הביטוח AIG ואמריקן – אקספרס (AXP).

 

33.5% מושקעים בסקטור שירותי צרכן, 14.5% בבריאות, 7.4% במניות תעשיה, 4.8% בתקשורת ו-3.3% בטכנולוגיה. אחזקות בולטות נוספות של ווייטץ: רשת הקמעונאות BBBY, לווס (LOW) , רדווד טראסט (RWT), קומקאסט (CMCSA) , אומניקייר (OCR) ומרטין מארייטה (MLM).

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 4
 4.  ל-3 : הוספתי קובי 4/5/2008 8:04

 3.  הי קובי - אתב יכול להוסיף שם באנגלית? 2/5/2008 16:00

 2.  באפט בן 30/4/2008 12:27

 1.  הכל סבבה, רק ש... יפת 30/4/2008 12:00

כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com