שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
"סנפרוסט הוא מותג חזק, זה הפך לשם גנרי לירקות קפואים, וזה מאפשר לנו לקחת פרמיה"
אבי ליטמן, סמנכ"ל הכספים של החברה על רקע ירידה של 30% במניית החברה; עם זאת, בחברה הבת מעדנות קיים קושי לגלגל את התייקרות חומרי הגלם על הלקוחות
רון שטיינבלט 6/5/2008 11:06


סנפרוסט בצניחה. עליית מחירי הסחורות בשבועות האחרונים דיכאו את מניית החברה המתמחה בייצור ושיווק ירקות ומאפים קפואים. מנית החברה איבדה כ- 30% בשבועיים ל-28.9 שקל, המבטא לחברה שווי של כ-150 מיליון שקל.  האם זה מוצדק? המשקיעים כנראה חוששים מעליית מחירי הסחורות שמהוות חומר גלם למוצרי החברה. הם צופים שהחברה תתקשה לגלגל את עליות המחיר לצרכנים. שוחחנו עם אבי ליטמן, סמנכ"ל הכספים של החברה, וניסינו להבין ממנו עד כמה תשפיע התייקרות מחירי המזון על החברה. התשובות עשויות להפתיע את המשקיעים.
"סנפרוסט הוא מותג חזק, זה הפך לשם גנרי לירקות קפואים, וזה מאפשר לנו לקחת פרמיה", אומר ליטמן, " יותר קל לנו לגלגל עליית מחירים ללקוחות מאשר במעדנות".

נזכיר כי לסנפרוסט שני תחומי פעילות – ייצור ושיווק ירקות קפואים וייצור ושיווק מאפים דרך החברה הבת - מעדנות.

"בתחום של הירקות הקפואים" מוסיף ליטמן, "עובר זמן רב מרגע יציאת הזמנה מהספקים, עד שהסחורה מגיעה למפעל  - צריך להכין חלקות, לקנות זרעים, שתילה, גידול איסוף וכו. מרגע שהתוצרת מגיעה למפעל, תוך שעות היא עוברת תהליך של הקפאה. פעם בשנה מנהלים משא-ומתן  על כמות ומחיר".

מכאן שעליית המחירים בחודשים האחרונים לא צפויה להשפיע על התוצאות של סנפרוסט לזמן הקרוב. בפעם הבאה שבסנפרוסט ידברו עם הספקים המחירים אמנם יהיו גבוהים יותר, אבל אז כבר היא ככל הנראה תספיק לגלגל חלק מההתייקרות על הלקוחות שלה.   

 במעדנות הסיפור אחר. "התייקרות המרגרינה והקמח בעשרות אחוזים פגעה בנו" אומר ליטמן, "באיחור של חודשיים-שלושה הצלחנו להדביק את התשומות.  אנחנו לא יודעים מה יהיו מחירי הסחורות בעתיד. במעדנות עובדים עם חומרי הגלם לטווח מאוד קצר, בקמח למשל האספקה היא דו-יומית, ולכן גם המחיר משתנה בהתאם למחיר בשוק".

להבדיל מהמצב בירקות הקפואים שם סנפרוסט היא מותג חזק שכנראה יכול ללא קשיים מיוחדים לגלגל את עליית המחירים הלאה, במעדנות זה מורכב יותר בין היתר בגלל התחרות החריפה. "יש לנו תחרות גדולה ממתחרים כמו זוגלובק שלושת האופים ועוד" אומר ליטמן, "והמותג חלש יותר מאשר בירקות.
סיימנו במעדנות השקעה מאוד גדולה במבנים ומחסני קירור וזה  מאפשר לנו כרגע להגדיל תפוקה ב- 30% ללא צורך בשינויים".

יש כבר אינדיקציות לגבי הקו החדש של הפשטידות?

"כרגע עוד לא ניתן לדעת כי עברו רק חודשיים-שלושה, כשבאמצע היה גם את חג הפסח שמגביר מכירות, ובקרוב יש את חג שבועות, שגם בו המכירות גבוהות יותר. אבל מהנתונים בינתיים המכירות של הפשטידות הן מעל למצופה"
סנפרוסט, יכולה אמנם לגדר את הסיכון דרך חוזים על הסחורות שמשמשים אותה, אבל ליטמן טוען  שזה מורכב ולא כדאי  כי צריך גם להגן על השער של הדולר. ביחס לחולשת הדולר בחודשים האחרונים אומר ליטמן שיש להם מכירות צולבות בכמה מטבעות והחשיפה הגדולה ביותר היא ללירה שטרלינג. מכל מקום,  הייצוא של החברה יחסית נמוך – כ-7.5% מכל מכירות החברה.

סיכון נוסף תיאורטי הוא המכירות לשטחים, אך ליטמן מדגיש כי המכירות לרשות הפלשתינאית נעשות בהיקף ממש זניח ביחס לשאר המכירות הקבוצה.

הפעילות של סנפרוסט שהרוויחה בשנת 2007 כ-13.9 מיליון שקל על הכנסות של 270 מיליון שקל נחלקת כאמור לשתיים - פעילות בתחום הירקות ומוצרי המזון הקפואים שאחראית ל- 59% מהכנסות החברה ונמצאת בצמיחה בשנים האחרונות, ופעילות  מעדנות, שעוסקת בייצור ושיווק מוצרי מאפה קפואים. מעדנות, שאחראית ל-41% מהכנסות החברה, נמצאת בנסיגה, וההכנסות שלה במגמת ירידה בשנים האחרונות.

תחום הירקות הקפואים – סנפרוסט מייצרת ומשווקת מגוון ירקות קפואים, בעיקר תירס גזר אפונה שעועית וכן לקטים המורכבים ממספר סוגי ירקות. הצמיחה בהכנסות החברה בתחום זה עמדה על 2.5% בשנת 2006 ו 4.5% בשנת 2007.החברה מוכרת חלק קטן מהתוצרת לחו"ל, למפעלים תעשיתים ורשתות מזון קמעונאיות.
חלק מהירקות, במיוחד בתפזורת, מיובאים מחו"ל בתפזורת ונארזים בארץ.
בגלל העונתיות בתחום, פעילות הייצור והמלאי נעשית בעיקר ברבעונים השני והשלישי. למעשה, החברה רוכשת 46% מחומרי הגלם שלה (ירקות) ברבעון השני, שחל בחודש אפריל. הירקות בהם משתמשת החברה הינם תירס גזר אפונה ושעועית – אלה מהווים מעל 85% מרכישות החברה ומוצריה, כאשר קניות התירס הסתכמו בשנת 2007 ב-10.7 מיליון שקל (32%), האפונה ב-8.3 מיליון שקל (25%), שעועית ב-5 מיליון שקל (16%) וגזר 3.2 מיליון שקל (10%). קניות של גידולים אחרים מהווים (5.6 מיליון שקל (17%).

ליטמן, מעריך כאמור שהעלייה במחירי הגלם שתתבטא בהסכמים הקרובים מול הספקים,  תתגלגל על הלקוחות של החברה.

 

תחום מוצרי המאפה הקפואים מרוכז במעדנות. החברה מייצרת מגוון מוצרי מאפה קפואים כגון פיצות, בורקסים, בצקים ומאפים נוספים. חלק קטן ממוצרי מעדנות משווק לחו"ל, בעיקר למקומות בהם יש דרישה לאוכל כשר. בשנה האחרונה יצאה החברה עם סידרת מוצרים חדשים שאמורים לתת מענה לטרנד התזונה הבריאה, ובין היתר השיקה קו פשטידות חדש.
בתחום המאפים הקפואים הצמיחה היא שלילית, והכנסות החברה קטנו בשנת 2006 ב- 6.9%, ובשנת 2007 ב- 3.6%.
הסיבה לירידה בהכנסות נובעת בעיקר מתחרות ערה שגורמת למלחמת מחירים, וכן בלימה של מגמת הגידול בתחום המאפים הקפואים. החברה נמצאת בסיום תהליך השקעה המפעל החברה בגן יבנה, שבו נבנו מבנים ומחסנים חדשים, שנועדו לאיחסון חומרי גלם ותוצרת בקרור עמוק. כמו-כן נרכשו קווי ייצור ומערכות אריזה אוטומטיות. סה"כ השקעה בהרחבת המפעל עומדת על 92 מיליון שקל, ולדברי ליטמן כעת מעדנות יכולה להגדיל את התפוקה שלה בכ-30%, ללא צורך בהשקעה נוספת בתשתית.
חומרי הגלם של מעדנות הם גבינות, סך הרכישות בהם עמד על 9.9 מיליון שקל (31%), קמח 7 מיליון שקל (22%) ומרגרינה 5.7 מיליון שקל (18%). חומרים אחרים מהווים 9.3 מיליון שקל (29%).

בתחום המאפים, להתייקרות מספר חומרי גלם עלולה להיות השפעה גדולה ומיידית על תוצאות מעדנות. בחודשים האחרונים התייקרו המרגרינה והקמח בעשרות אחוזים, ומדובר בחומרי גלם שהחברה צורכת על בסיס יום יומי, ולא יכולה לאחסן במלאי. התייקרות המחירים פגעה בחברה בטווח הקצר, ורק לאחרונה הצליחה החברה להדביק את עליית מחירי התשומות. בעתיד החברה תהיה תלויה במחירים של הסחורות, שנקבעים בבורסות בחו"ל.

סנפרוסט מייצאת חלק קטן מהתוצרת שלה לחו"ל – 3.9% לאנגליה, 2.2% לארה"ב וקנדה, 1.2% למערב אירופה (ללא אנגליה). סך הייצוא הסתכם בשנת 2007 ב 19.6 מיליון שקל, והוא נמצא במגמת ירידה ביחס לשנים קודמות.


לסיכום, סנפרוסט נסחרת כיום בשווי שוק של כ-150 מיליון שקל מיליון שקל, כאשר ההון העצמי שלה הוא 135.1 מיליון שקל, ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בשנת 2007 ב 34.5 מיליון שקל.
הרווח בשנת 2007 עמד על 13.9 מיליון שקל, מה שמביא את החברה להיסחר במכפיל רווח היסטורי של 10.7. חששות המשקיעים מפגיעה ברווחיות החברה הובילו לכך שמנייתה ירדה בכ- 30% בחודש האחרון. מדברי אבי ליטמן ניתן להבין כי כרגע החוליה החלשה של סנפרוסט היא מעדנות, וייתכן מאוד שבעקבות עליית מחירי הקמח והמרגרינה פעילות זו תעבור להפסד תפעולי. בעתיד ייתכן שיפור בפעילות מעדנות ובמידה ומחיר חומרי הגלם לא ימשיך לעלות, וכן קו המוצרים החדש של החברה יתפוס נתח שוק גדול, מעדנות תתרום יותר לשורה התחתונה בסנפרוסט.
בתחום הירקות הקפואים, מקור ההכנסות והרווח העיקרי של החברה, לא צפויה פגיעה מהותית לפי שעה, והמותג "סנפרוסט" שהחברה בנתה לאורך השנים, מאפשר לה לקחת פרמיה ולגלגל בצורה טובה יותר את עליית המחיר בסחורות החקלאיות אל לקוחות החברה.

 

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 1
 1.  כתבה מקצועית מאיר 6/5/2008 13:30

כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com