שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
התשואה המדהימה של נובה סטאר
הקרן נובה סטאר ממונפת השיגה תשואה של 227% מתחילת השנה, אבל זה יכול להתהפך צ′יק-צ′ק (הטור פורסם ב"גלובס")
אבישי עובדיה 15/5/2008 14:01

קרנות נאמנות נתפסות ככלי השקעה מסוכן פחות מהשקעה ישירה במניות בבורסה, אבל יש קרנות שהסיכון בהן שם בכיס הקטן את הסיכון שבמניות. המסוכנות ביותר נמצאות תחת הקטגוריה של "קרנות ממונפות ואסטרטגיות", ותחתיה תמצאו קרנות נאמנות שמתנהגות כמו קרנות גידור.

שם גם יש קרנות שמשקיעות במינוף בסחורות, או קרנות שמשקיעות בחשיפה גבוהה בשוק המניות בעיקר דרך נגזרים ואופציות על מדד המעו"ף.

לפעמים השקעה בקרן כזו מספקת תשואות גבוהות, אבל לפעמים להיפך. למשל הקרן נאסד"ק כפליים של מגדל שוקי הון. בגדול ובלי להיכנס להתחייבות התשקיפית שלה, הקרן אמורה (ולרוב זה לא קורה) לתת תשואה כפולה ממדד הנאסד"ק הן בעליות והן בירידות. נוסחה פשוטה שמחברת בין הסיכון לסיכוי, וזו רק דוגמה אחת.

יש גם קרנות בלי אינדקס מנחה. כאלו שלא מוצמדות למדדי ת"א ו-וול-סטריט בחשיפה כפולה או משולשת, אלא מאפשרות למנהל הקרן גמישות. הוא יכול לבחור אסטרטגיה מסוימת ביום אחד ואסטרטגיה שונה לחלוטין ביום אחר. הוא גם יכול לקחת סיכונים (במגבלות התשקיף) ולא ממש להיצמד לאסטרטגיה מסוימת, אלא להיות חשוף באופן מלא, ממש הימור, לכיוון מעלה או מטה. החשיפה הזו בדרך כלל נעשית דרך אופציות על מדד המעו"ף, ואז זה הכל או כלום: רווחים אדירים כשההימור מצליח, והפסדים גדולים שהימור נכשל.

ובכן, יש קרנות נאמנות שאפילו מסוכנות יותר ממניות. אלו קרנות שמתעסקות בנגזרים ואופציות על מדדי מניות. הפעם בחרנו להתמקד בכוכבת הגדולה של תעשיית הקרנות, כוכבת במבחן התשואה - 227% מתחילת השנה. אבל הסיכון שם הוא גם בשמיים. קוראים לה נובה סטאר (6F) קרן ממונפת, אחרי שהיא שינתה לאחרונה (שינוי קוסמטי) את שמה מנובה סטאר (6F) קרן אופציות. מייד ננסה לתרגם את הסינית שבתוך הסוגריים, לפני כן מעט רקע.

הקרן הזו, לצד ארבע קרנות נוספות, מנוהלת על-ידי חברת ניהול קרנות הנאמנות נובה סטאר שבשליטת יצחק קפטס (70%). קפטס רכש את מניותיו ביולי אשתקד מרוני ויסברג, שחשב לעשות מנובה סטאר חברה מובילה בתחום הקרנות, אבל ללא הצלחה.

נובה סטאר מנהלת בקרנות שלה מעל 60 מיליון שקל והיא מהמנהלות הקטנות בתעשייה. רוב הכספים, כ-56 מיליון שקל, מנוהלים בקרן הכוכבת, נובה סטאר ממונפת.

נובה סטאר מזוהה עדיין עם דניאל מולקנדוב, שהיה עד אמצע 2006 בעל השליטה בחברת הקרנות של נובה סטאר ומנהל הקרן. ב-2006 הוגש נגדו כתב אישום בגין הפרת חובת הדיווח לרשות ני"ע ודיווח כוזב של קרן הנאמנות רעם 90. אמנם חברת ניהול הקרנות של נובה סטאר החליפה ידיים מאז, אבל מולקנדוב עדיין משמש כיועץ לקרן.

בתשקיף האחרון שפרסמה הקרן נכתב כי "מנהל הקרן חתם על הסכם לייעוץ עם מר דניאל מולקנדוב... על פי הסכם הייעוץ, מר מולקנדוב אשר רישיונו לניהול תיקים הותלה... ייתן ייעוץ לקרן בהתאם למסגרת החוקית המותרת... מנהל הקרן אינו חייב לקבל את הייעוץ או לפעול על פי הייעוץ".

האמת היא שלא צריכה להיות עם זה שום בעיה, כל עוד הדברים נעשים בהתאם לחוק, וכל עוד מולקנדוב רשאי להמשיך ולייעץ זה נראה תקין. הבעיה היא שבמקביל גם נאמן הקרן חיפש דרך יציאה ואין מי שיתפוס את מקומו. ובקרן הממונפת הנאמן הצביע על ליקויים בהתנהלות השוטפת.

למשקיע בקרן כל זה חשוב, אבל הוא רואה בעיקר את הרווחים שהקרן הניבה לו מתחילת השנה בשעה שרוב המשקיעים מלקקים את הפצעים. כאמור, תשואה מצטברת, מתחילת השנה, של 227% הניבה נובה סטאר (6F) ממונפת - והנה אנחנו מגיעים לסוגריים.

ה-6F מבטא את פרופיל החשיפה של הקרן. מדובר בסיווג חדש שנועד להקל על המשקיעים להתמצא ברמות הסיכון של הקרנות. הספרה מבטאת את החשיפה למניות, ובמקרה של נובה סטאר ממונפת הספרה 6 מבטאת חשיפה של מעל 200% למניות. האות בלועזית מבטאת את החשיפה למט"ח, ובמקרה של הקרן המדוברת, האות F מבטאת חשיפה של מעל 200% למט"ח.

כבר הזכרנו שסיכון הולך ביחד עם סיכוי. מתחילת השנה הרווחים השכיחו את הסיכונים, אבל אלו קיימים, ורק כדי להמחיש נחזור בזמן שנתיים אחורה, אז נסחרה הקרן בשער של 120 אגרות. תוך חצי שנה היא עלתה ל-270 אגורות ואחרי שנה נוספת ירדה מתחת ל-50 אגורות (וכמעט נגעה ב-40 אגורות). עכשיו היא ב-430 אגורות וזה בדיוק הזמן המתאים - להעלות דמי ניהול. מתחילת החודש עלו דמי הניהול בקרן מ-3.99% ל-5%.

אותנו מעניין לדעת איך הצליחו בנובה סטאר להשיג תשואת קסם כזו. יש דרך לנסות ולברר זאת דרך מעקב וסימולציה של הרכב הנכסים של הקרן אפשר לראות מה הייתה האסטרטגיה או על איזה כיוון הימרו בקרן.

הנתונים שהקרנות פרסמו עד כה כוללים את הרכבי הנכסים לכל חודש וחודש עד פברואר 2008. הקרן הזו עלתה ברציפות מתחילת השנה, כשאת רוב התשואה עד כה היא ייצרה בחודשיים הראשונים. לכאורה היה ניתן לראות את זה בהרכב הקרן, אבל הטבלאות המצורפות לא ממש מגלות לנו איך אפשר להשיג תשואה כל-כך מרשימה.

למשל האחזקות לסוף דצמבר. יותר מ-80% מנכסי הקרן מושקעים במק"מ ובפיקדון כספי. בנוסף יש לה בעיקר אופציות קול והיא מכרה פוטים. אם לפשט את התמונה, זה הימור על שוק עולה. ינואר דווקא לא היה כזה בשוק המניות.

נעבור לפברואר: הקרן עדיין משקיעה יותר מ-90% מנכסיה במק"מ ובפיקדון בנקאי. כמו כן, היא מחזיקה באופציות קול ופוט (ראו טבלה). אנחנו לא מזהים כאן מגמה וכיוון וגם לא אסטרטגיה ללא חשיפה. זה אולי בגלל שאנחנו מוגבלים באופציות, אבל בכל זאת אנחנו מזהים סוג של גידור ההפסד והרווחים. יש כאן מכירה של קול במחיר מימוש של 1,140, ומנגד יש אחזקה של קולים במחירי מימוש גבוהים יותר ונמוכים יותר.

אחרי שהתייעצנו עם מומחים, הבנו שמדובר באחזקות שמזכירות אסטרטגיה שנקראת פרפר, ובה המשקיע מרוויח אם השוק בורח לצדדים (למעלה ולמטה) ומפסיד אם השוק תקוע. זה לא ממש המקרה כאן, אבל זה בערך הכיוון.

האחזקות בסוף פברואר גם לא מספרות את סיפור הרווחים העצומים של החודשים האחרונים, וכל שנותר לנו להסיק זה שהקרן הזו פעילה כל הזמן במשחקים של אופציות בארביטרז'ים, שכוללים גם משחקים בפיקדונות ומק"מים. כנראה שהפעילות הזו נעשית ממש כל יום, כך שהרכב הקרן ביום מסוים לא מהווה אינדיקציה לביצועים בעתיד.

בינתיים, הפעילות הזו מצליחה לא רע, אבל במשחקי אופציות קשה מאוד להרוויח לאורך זמן, אלא אם כן יש לך אסטרטגיה מנצחת של ניצול עיוותים בשוק. ככה חברות שהתעסקו באופציות עשו הון גדול, אבל ככל שנכנסו יותר שחקנים המרווח ירד והעיוותים התכווצו.

 

 

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com