שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
האנרגיה של קרן הנאמנות למשקיע
קרן הנאמנות הגמישה - למשקיע, מייצרת תשואה עודפת לאורך זמן - איך היא עושה את זה? (הטור התפרסם ב"גלובס")
אבישי עובדיה 29/5/2008 7:10

יש מקום אחד ששם מנהלי הקרנות יכולים להביא את הערך מוסף שלהם. שם הם קובעים את הנטייה ומיקוד ההשקעות  של הקרן על פני תקופות זמן. הם יכולים לרדת משמעותית בחשיפה למניות, הם יכולים לפעול הפוך. הם יכולים להמר על הדולר והם יכולים להחליט לשים כמעט את כל הביצים על אגרות חוב מדדיות. שם הם בעלי הבית האמיתיים - זה בגלל ששם יש להם מגבלות פחות נוקשות מאשר בסוגי קרנות אחרים, שם פשוט יש להם גמישות – אלו הן הקרנות הגמישות, ענף קטן יחסית שמרכז 40 קרנות בלבד, אבל ענף שמלמד הרבה על האסטרטגיה של מנהל הקרן ומספק, לאורך זמן אינדיקציה על איכות הניהול של המנהל.

על רקע זה, בחרנו הפעם ובשבועות הקרובים להתרכז בביצועי מנהלי הקרנות הגמישות. לראות איך הם מייצרים, אם בכלל תשואות עודפות, מה אסטרטגיית ההשקעה שלהן, מה מקלקל להם את התשואות, ומי  באמת מצליח להשיג תשואות עודפות על פני זמן. אין בזה להעיד בהכרח על העתיד. מה שהיה הוא לא תמיד מה שיהיה, אבל יש סיכוי לא קטן שניהול טוב בעבר ימשך גם בעתיד.

בקטגוריה של קרנות גמישות נסחרות כאמור 40 קרנות נאמנות, הרוב הגדול – 34 קרנות נאמנות, הניב תשואה שלילית מתחילת השנה, יש הרבה שהפסידו למשקיעים בהן מעל 10% ויש גם כאלו שאיבדו מעל 20%. שתי קרנות מדשדשות סביב האפס שזה הישג לתקופה כזו, וארבע קרנות הניבו תשואה חיובית. בולטת מעל כולן בקטגוריה  -  נובה סטאר גמישה, האחות של נובה סטאר ממונפת, אבל זה בגלל אופי ההשקעה – אסטרטגיות על שוק המעו"ף. הסיכוי שם גדול אבל גם הסיכון.

קרן נוספת שבולטת מתחילת השנה, והאמת שהיא להבדיל מנובה סטאר גמישה, ידעה  לייצר ערך לאורך  זמן, היא למשקיע של חברת ניהול הקרנות – למשקיע גולדמן. קרן שקטה וקטנה – כ-28 מיליון שקל שייצרה מתחילת השנה תשואה של 4.4%, כאשר מעל 6% היא הצליחה לייצר מתחילת החודש.

הקרן שעל פי המדיניות בתשקיף שלה רשאית להשקיע בכל העולה על רוחה –" מנהל הקרן רשאי להשקיע לפי שיקול דעתו בכל סוגי ההשקעה, לרבות בהשקעה באופציות ובניירות ערך חוץ ללא הגבלה", הניבה בשנה האחרונה (12 חודשים אחרונים) תשואה של 20% ובשנתיים היא השיגה תשואה של 28.4%. פרופיל החשיפה של הקרן – בהשקעה במניות-  5,  ובתרגום  חשיפה של עד 200% מהשווי הנקי של נכסי הקרן למניות וזה הרבה, ובמט"ח – E  שזה גם כן חשיפה של עד 200% מנכסי הקרן למט"ח.  

האחזקות הגדולות של הקרן נכון לסוף חודש מארס (על פי הדיווח של הקרן) היא  במניות זרות.  האחזקה הגדולה ביותר היא Arch Coal (ACI) שמתמחה בכריית פחם.  הקרן רכשה בינואר השנה מעל 12 אלף מניות של ACI  במחיר של בין 40 ל-45 דולר, ובסה"כ השקיעה כ-2 מיליון שקל – כ-7.5% מהיקף נכסיה. בחודש פברואר המניה כבר עמדה על 54 דולר, בסוף מארס היא ירדה ל=43 דולר ועדיין למשקיע החזיקה באותו היקף. עכשיו היא כבר 63 דולר ונראה שהיא אחראית על חלק משמעותי אם לא רוב תשואת הקרן מתחילת השנה, והנה החישוב – המניה הזו עלתה כאמור מ-40-45 דולר ל=63 דולר , תשואה של 50% בקירוב. חלקה של האחזקה  הזו בתיק ההשקעות של למשקיע הוא מעל 7%, והמשמעות היא יצירת ערך של סביב 3.5% בזכות ההשקעה הזו. אבל, זו יצירת ערך דולרית,  במקביל לעליית הערך של ההשקעה הדולר צנח בכ=15% וכשלוקחים את זה בחשבון התשואה מההשקעה יורדת לכ=2% שזה עדיין משמעותי מאוד.

אפשר להסתכל על זה בצורה פשוטה יותר – ההשקעה הכוללת במניה הסתכמה ב=2 מיליון שקל ,  ולפי המחיר הנוכחי מתורגם לשקלים ערך ההשקעה מסתכם במעל 2.5 מיליון שקל. רווח אבסולוטי של חצי מיליון שקל  הוא סביב 2% מהיקף נכסי הקרן.

מעבר לאחזקה הזו לקרן למשקיע יש אחזקה גדולה ב-Apache Corp (APA). החברה הזו מייצרת נפט גולמי ואתם כבר מבינים מה היה הכיוון של מנהל הקרן – פחם, נפט, אנרגיה ובכלל חברות שנהנות מעליית מחירי הנפט. את APA  אנחנו מוצאים בתיק של הקרן כבר מזמן – היא  היתה שם בתחילת השנה, היא היתה שם לאורך כל שנת 2007 ומסתבר שגם בשנת 2006 היא היתה בולטת שם.

נעקוב מה קרה בה מסוף שנת 2006 ועד היום. בסוף שנת 2006, החזיקה למשקיע ב=12 אלף מניות של APA במחיר של כ=66 דולר.  במהלך שנת 2007 היא מימשה ורכשה שוב כשבסוף השנה היא החזיקה ב=4.2 אלף מניות במחיר של 107 דולר. האחזקה הזו הסתכמה בשקלים ב=1.7 מיליון שקל והיוותה כ=6% מסך נכסי הקרן בסוף השנה. ברור לפיכך שהאחזקה הזו תרמה בצורה משמעותית לתשואה של הקרן בשנת 2006 והוסיפה לתרום לתוך שנת 2007.   הקרן לא מימשה במהלך שלושת החודשים מניות (לא ניתן לדעת את הרכבי הקרן למעבר לסוף מארס), כשבסוף חודש מארס מחיר המניה היה 121 דולר, תשואה של 13.1% מתחילת השנה, אם כי, גם כאן כמובן ירידת הדולר פגעה. על כל פנים, כיום מניית APA  נסחרת בכמעט 140 דולר, ונראה שהיא אחראית על חלק גדול מהתשואה של למשקיע גם בחודשים האחרונים.

מעבר לשתי האחזקות האלו, מחזיקה למשקיע במניות אנרגיה נוספות. האחזקה השלישית  שלה בגודל (נכון לסוף מארס) היא Talisman Energy (TLM ), מפיקת נפט קנדית. בתחילת השנה החזיקה למשקיע ב=17 אלף מניות שנסחרו ב=18.5 דולר (כ=5% מהיקף הנכסים הכולל בתיק). היא הגדילה את האחזקה שלה בחודשים הראשונים ונכון לסוף מארס היא מחזיקה ב=26.6 אלף מניות במחיר של 17.7 דולר – כ=1.6 מיליון שקל (6% מערך הנכסים לסוף מארס).  ומאז TLM בנסיקה.  כיום נסחרת המניה ב=23.5 דולר, עלייה של 33% בחודשיים.  אחזקה גדולה נוספת יש למשקיע ב=Devon Energy (DVN), גם שם היא מורווחת עשרות אחוזים.  כן, אז אלו הם ההסברים לתשואה  החיובית שסיפקה למשקיע מתחילת השנה, ולתשואה המרשימה בכלל בשנה ובשנתיים האחרונות – ההימור על מניות האנרגיה. השאלה אם למשקיע לאורך זמן בוחרת נכון את ההשקעות שלה, לא רק בשנה שנתיים האחרונות, ואם היא תדע לזהות מתי הטרנד של האנרגיה חולף, ומהו הטרנד הבא. אין לנו כמובן תשובה, אבל, אנחנו כן יכולים לבחון את התזמון של ההשקעות בקרן. חזרנו שנתיים לאחור ומדדנו מה היתה התשואה של הקרן אלמלא מנהל הקרן קנה ומכר ניירות ערך באופן שוטף. קיבלנו שהתשואה של הקן (התשואה התיאורטית) היתה מסתכמת ל=9% בלבד, בעוד שכאמור התשואה בפועל היא 28.4%. כלומר, יש כאן ערך לביצועים השוטפים (הפעולות השוטפות), יש כאן תשואה עודפת של כ=17.7% בזכות התזמון של מנהל הקרן.

על התשואה העודפת הזו, המחזיקים בקרן משלמים. זה השתלם להם , כל התשואות שהוזכרו למעלה הם תשואות נטו אחרי תשלום דמי הניהול, ועדיין דמי הניהול של הקרן הם גבוהים כמעט בכל קנה מידה – 3.5% בשנה. נכון,  יש קרנות גמישות נוספות שדמי הניהול שלהן ברמות האלו, אבל 3.5% לשנה, כשהתשואה חסרת סיכון היא באזור הזה, זה שכר גבוה מאוד.

בפעם הבאה – מה קילקל לאנליסט גמישה את התשואות בחודשים האחרונים

 

 

 

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 1
 1.  מבקש שתבדקו את הכושלות.. urikan 31/5/2008 15:06

כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com