שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
התירס לא עוצר, ומושך איתו את הסויה, החיטה והאורז; הגיע הזמן לשורט ?
ירידות קלות בנפט, בזהב ובכסף; התירס מטפס בעוד 2.2% ל-7.82 דולר לבושל ומשלים עליה של 84% בשנה האחרונה ויותר מ-40% מתחילת החודש
קובי ישעיהו 16/6/2008 12:21

התירס, ה"כוכב" התורן של הסחורות, ממשיך לעלות ומושך איתו את הסויה, החיטה והאורז. התירס משמש בכמויות נכבדות בתפריט היומי של בהמות שונות ובעלי כנף ברחבי העולם, וכמובן בתפריט היומי של מאות מיליוני בני אדם, בצורה ישירה או עקיפה (חומר גלם ביצור מאכלים ומזונות רבים). בשנים האחרונות יותר מרבע מתפוקת התירס בארה"ב משמשת ביצור אתנול כתחליף לדלק. כך שלזינוק במחירי התירס יש השפעה מצטברת גדולה "סביבתית" גדולה מאוד.

 

כעת רושם התירס עליה של 2.2% ל-7.82 דולר לבושל ומשלים עליה של 84% בשנה האחרונה (החוזה הסחיר ביותר). מתחילת החודש זינק מחירו ביותר מ-40%.

 

הסתכלות על הגרף של התירס מביאה למסקנה מיידית שהוא במצב מובהק של "קניית יתר" כך שתיקון למטה צריך לצאת לדרך בקרוב, והוא יהיה מהיר וחד. עם זאת, המסחר בתירס מושפע בימים האחרונים כמעט לגמרי מהתוצאות הקשות של השטפונות באילינוי ואיוואה ולכן על מנת לבצע מסחר נכון בחוזים עליו צריך לעקוב מקרוב אחרי התחזיות השונות וההשפעות שלהן על הגידולים.

 

לשתי מדינות אלה בארה"ב יש השפעה עצומה על המסחר העולמי בתירס שכן יותר מ-27 מיליון אקרים שם מיועדים לגידול תירס. הנזק של השטפונות האחרונים מוערך במאות מיליוני דולרים. מדובר כמובן בנזק ישיר לחקלאים כאשר הנזק העקיף לחברות המזון וצרכנים בכל העולם יהיה גדול הרבה יותר.

 

הסויה רושמת עליה של 1.25% ל-15.80 דולר לבושל, שיא של 3 חודשים. החיטה ליולי מוסיפה 1.8% ל-8.98 דולר לבושל (לעומת שיא של 13.49 דולר בפברואר) והאורז עולה ב-2.2% ל-20.74 דולר ל-200 פאונד.

 

ירידות קלות נרשמות בנפט, בזהב ובכסף, על רקע התחזקות הדולר. הנפט נסוג ב-0.2% ל-134.58 דולר לחבית . הזהב נסוג ב-0.24% ל-8.71 דולר לאונקיה והכסף יורד בשיעור דומה ל-16.51 דולר לאונקיה.

 

בינתיים נמשך הויכוח העולמי בנוגע למחירי הנפט: בועה או לא ? בצד התומכים בתיאוריית הבועה: הגורו ג'ורג' סורוס, שאמר בחודש שעבר כי מחירי הנפט הנוכחיים מעידים על בועה, והאשים בעיקר ספקולנטים. סורוס הוסיף וציין כי ישנם קווי דמיון מפחידים בין שיטפון ההשקעות במדדים העוקבים אחרי מחירי סחורות כיום, לבין ההסתערות על תיקי הביטוח שהובילה למפולת בשוקי המניות בשנת 1987.

סטיבן שורק, נשיא חברת המסחר שורק גרופ, אמר בסוף השבוע לבלומברג כי "אין הבדל בין השיגעון הנוכחי לשיגעון הדוט.קום, שיגעון הנדל"ן, שיגעון הדאו ג'ונס של שנות ה-20, בועת הים הדרומי במאה ה-18 ושיגעון הצבעונים ההולנדים במאה ה-17. ההיסטוריה תמיד חוזרת על עצמה". שורק העריך כי מחירי הנפט יפלו בקרוב, מאחר שרמת המחירים הנוכחית אינה מוצדקת על ידי עקרונות הביקוש והיצע.

מנגד, לאחרונה התפרסמו כמה הערכות אנליסטים מגולדמן זאקס ומבתי השקעות אחרים כי הנפט עשוי לטפס לעבר 150 דולר במהלך השנה הקרובה. יש כאלה המעריכים שהנפט יגיע גם ל-220-250 דולר לחבית.

 

אנחנו נחזור ונציין שמחירי הסחורות זינקו בשנתיים האחרונות לאחר שמחירן היה נמוך מאוד כמעט לפי כל קנה מידה במשך שני עשורים. הסיבות, מלבד המשקיעים הפיננסים (מוסדיים או ספקולנטים), ידועות (בעיקר הצמיחה הכלכלית המטאורית של כלכלות סין, הודו, רוסיה, ברזיל ומדינות נוספות). הטיעון העיקרי להתנפחות בועה הוא שהשינוי במחירים נרשם בקצב מהיר מאוד, הרבה יותר מהיר מקצב השינוי בטעמי הצרכנים בעולם המתפתח.

 

כנגד הטיעון הזה אפשר לומר כי השווקים פועלים כך כמעט תמיד. גם במניות, וגם באגרות חוב ומטבעות קורה לא מעט פעמים שלאחר תקופה שקטה יחסית, בעלת תנודתיות נמוכה, מגיעה תקופה תזזיתית, בה המחירים מזנקים במהירות או נופלים. כמובן שאף אחד לא יודע איפה תהיה הפסגה בדיוק. המגמה, בינתיים, ברורה – עדיין צפונה. הגרף של מחירי הנפט ב-40 השנים האחרונות, וגם ב-5 השנים האחרונות, "צועק" בבירור "בועה". אבל לכל בועה יש את המאפיינים שלה וכאן מדובר בביקושים אמיתיים לנפט ולא במסחר בחברות שאין להן הכנסות בכלל ושווי השוק שלהן מיליארדי דולרים. כמובן שיש את הצד הספקולטיבי אבל אין ויכוח על כך שיש גם גידול משמעותי בביקושים לנפט ולסחורות אחרות לצד ירידה בהיצע ובעיות באספקה.

 

בכל אופן, ההתפתחות המשמעותית ביותר היא הירידה החדה יחסית בביקושים לדלקים בארה"ב בשבועות האחרונים במקביל להפגנות סוערות של צרכני אנרגיה כבדים (נהגי משאיות למשל) במדינות רבות בעולם. זה, לעניות דעתי, הסימן המשמעותי ביותר שמחיר הנפט קרוב לפסגה. אולי המחיר לא ירד בחדות בעתיד הקרוב אבל גם המשך העליה החדה מוטל בספק.

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com