שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
הקרנות הגמישות של כלל פיננסים - אחת טובה, אחת בינונית, אחת גרועה...
למה יש הבדלים משמעותיים בין תשואות הקרנות הגמישות של כלל פיננסים, ואיך הצליחה כלל-יעד לספק תשואה יחסית טובה *וגם, אילו בתי השקעות אכזבו בקטגוריית הגמישות, ואיך נמנעה אפסילון מהפסדים גדולים *קרנות נאמנות גמישות (הטור התפרסם ב"גלובס")
אבישי עובדיה 25/7/2008 18:53

היום נסיים את פרויקט הקרנות הגמישות במבט על מספר מנהלים גדולים ומוכרים בשוק ההון שמשחקים גם בקטגוריית הגמישות. חלקם מצליחים, חלקם מצליחים פחות, אבל לרובם, וזה מה שמעניין, יותר מקרן גמישה אחת. אולי זה כדי לפזר סיכונים - משהו בסגנון פיזור השקעות בין שתי הקרנות, שאם אחת תצליח השנייה פחות, וההיפך - כך, שבכל מקרה קרן אחת תצליח להיות מדורגת במקום גבוה. אולי זה נובע מסיבות היסטוריות - אחרי הכל ועדת בכר הזיזה קרנות מיד ליד, ובסופו של יום גופי ההשקעות מצאו את עצמם מנהלים מספר קרנות גמישות, בדומה לקטגוריות אחרות. בפועל, לגופים הגדולים יש מספר קרנות כמעט בכל קטגוריה.

נתחיל בכלל פיננסים. בית ההשקעות הנפיק לפני למעלה משנה, ומאז שוויו צנח בבורסה, הוא עבר להפסד, חלק מההנהלה שלו התחלפה, ועדיין מדובר על אחד מבתי ההשקעות המובילים בשוק. ובכן, לכלל פיננסים יש שלוש קרנות נאמנות גמישות מתוך קטגוריה של 40 קרנות.

קרן אחת היא "כלל יעד", שהצליחה להפסיד מתחילת השנה - וזה באמת הישג - רק 5.3%. משקיעים רבים היו מוכנים להתחלף איתה בתשואה הזו, כשגם הקרנות האחרות של כלל פיננסים בקטגוריית הגמישות היו בשמחה מתחלפות איתה בתשואה. הקרן השנייה - "כלל השקעות", הפסידה מתחילת השנה קצת מעל 20%, שזה פחות או יותר הממוצע בענף הקרנות הגמישות. אך הגדילה לעשות הקרן השלישית של הקבוצה בקטגוריית הגמישות - "כלל גמישה", שהפסידה מעל 24%.

איך זה שלגוף אחד יש שלוש קרנות שכל אחת מתנהגת באופן שונה? ובכן, זה כאמור ממש לא נדיר, ובמקרה הזה, כמו במקרים אחרים, זה נובע ממיזוגים של מנהלי קרנות תחת קורת גג אחת. עדיין, זה לא מסביר בהכרח את השונות הגדולה בתשואות - אחרי הכל, תחת אותו בית צפוי שהקו המנחה יהיה פחות או יותר אחיד. אבל גם זה לא בהכרח ככה, כשלכל מנהל קרן יש ברוב המקרים אחראי/מנהל שפועל בקרן תחת המחויבות התשקיפית, כפי שהוא מוצא לנכון.

הקרן המובילה של כלל בקטגוריית הגמישות - כלל יעד, היא גם מהמובילות בקטגוריה מבין כל הקרנות. הקרן, שמנהלת מעל 100 מיליון שקל, מדורגת שביעית בתשואה מבין כל הקרנות בענף, אבל בניטרול קרנות אזוטריות שהולכות על מגמה ואופנה - אופציות, אנרגיה, סחורות וכדומה - היא בין השתיים המובילות בקטגוריה. הישג בהחלט נאה.

בזכות השמרנות

על פי מדיניות ההשקעה של הקרן הזו, הכספים המנוהלים בה יושקעו על פי שיקול דעתו המוחלט של מנהל הקרן ללא הגבלה בין סוגי ההשקעות השונים, ובלבד ששיעור החשיפה שלה למניות לא יעלה בערכו המוחלט על 120% מהשווי הנקי של נכסי הקרן, ושיעור החשיפה למט"ח לא יעלה בערכו המוחלט על 120% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. במילים אחרות, מדובר בפרופיל חשיפה D4 (4 מבטא חשיפה של 120% למניות, ו-D חשיפה פוטנציאלית של 120% לשער הדולר). בפועל, מנהל הקרן בחר בחשיפה נמוכה משמעותית ממה שמתאפשר לו על פי התשקיף, והשמרנות הזו היא הסיבה העיקרית לתשואה הטובה יחסית לעומת הקרנות האחרות בקטגוריה.

השמרנות הזו מתבטאת באחזקה של 12.5% במניות (מעודכן לפרסום האחרון של הרכבי הקרנות מסוף אפריל), שבין הבולטות בהן: מניית בנק לאומי עם שיעור אחזקה של 2.4%, אלביט מערכות עם אחזקה של 1.4%, החברה לישראל 1.3% ובזק - 1%. מעבר למניות מחזיקה הקרן גם בתעודות סל - במיוחד על מדד תל אביב 100 - בשיעור של 2.5% (כל תעודות הסל), בתעודת סל על שוק המניות האמריקני ובאופציות בהיקף נמוך, כך שבסך הכל מסתכמת חשיפתה לשוק המניות בעיקר בארץ בכ-15.5%. מדובר בחשיפה נמוכה, הן ביחס למדיניות (התיאורטית) והן ביחס לקרנות אחרות.

מנגד, מחזיקה הקרן בסל גדול של אגרות חוב, כשרוב כספי הקרן, 52.4%, מושקעים באגרות חוב קונצרניות. כאן אפשר למצוא את האג"ח של בז"ן, 2%; של גזית, 1.8%; של דיסקונט, 1.75%; אפריקה, 1.7%; דלק, 1.6%; ברן, 1.5%, ועוד. מעבר לכך, מחזיקה הקרן נתח גדול מהכספים שהיא מנהלת - כ-19.3%, באג"ח ממשלתיות. בענף זה בולטים השחרים: שחר 2680 - 7.1%; גילון 2315 - 5.7%; ושחר 2681 - 2.5%. בנוסף, מחזיקה הקרן באגרות חוב להמרה בהיקף של 6.6% מסך נכסיה. האחזקות הבולטות כאן הן: דור אלון אג"ח - 0.9%, הכשרה ביטוח אג"ח - 0.8% וסנפרוסט אג"ח - 0.7%.

פיזור התיק על פני אפיקים סולידיים מסביר כאמור את התשואה, ואם נחזור לתחילת השנה נראה שהגישה הזו יושמה כבר אז. על פי ההרכבים של סוף דצמבר 2007 ניתן לראות כי הקרן החזיקה בסך הכל ב-16.5% מניות (אז, לצד אחזקות בולטות בלאומי, אלביט מערכות והחברה לישראל, החזיקה הקרן גם בשיעור משמעותי בטבע, פועלים ושיכון ובינוי).

בנוסף, החזיקה הקרן בשיעור קטן (1%) בתעודות סל, ובסך הכל כ-17.5% מהתיק היה מוטה מניות - קצת יותר מהמצב בעדכון האחרון של הרכבי הקרנות. שיעור האחזקה באגרות חוב קונצרניות היה גם אז גבוה - קרוב למחצית מהתיק, ובאגרות חוב ממשלתיות החזיקה הקרן כ-17.5% מנכסיה. בקיצור, אלוקצייה די דומה של נכסים הייתה גם בתחילת השנה.

השמרנות הזו כאמור משתלמת. מנגד, הקרנות הגמישות האחרות בקבוצה שחו עם הזרם, ובדומה לרוב הגדול של הקרנות הגמישות השקיעו חלק גדול מנכסיהן במניות.

אחיות להפסדים

באשר לקרן השנייה, כלל השקעות, שהפסידה כאמור מתחילת השנה מעל 20%. לקרן הזו, המנהלת כ-20 מיליון שקל, מדיניות השקעות דומה לשל אחותה, כלל יעד. הקרן כפופה לשיעורים מרביים של חשיפה למניות, כך ששיעור החשיפה לא יעלה (בערכו המוחלט) על 120% מהשווי הנקי של נכסי הקרן ושיעור החשיפה למט"ח לא יעלה (בערכו המוחלט) על 120% מהשווי הנקי. כלומר, גם כאן מדובר ב-D4, רק שכאן החשיפה בפועל למניות הרבה יותר גבוהה מהחשיפה של הקרן האחות. המניות מתוך סך נכסי הקרן מהוות 43%, ואם לוקחים בחשבון את תעודות הסל, אז החשיפה למניות מגיעה ל-55%.

החשיפה בתחילת השנה, אגב, הייתה גבוהה יותר - משהו כמו 60% מניות, ויחד עם תעודות הסל הגיע שיעור החשיפה לכ-68%.

הקרן הגמישה השלישית של הקבוצה - כלל גמישה, שהיקף נכסיה מוערך ב-37 מיליון שקל, הפסידה כאמור כ-24% מתחילת השנה. הקרן הזו, שגם היא יכולה להיות חשופה כמו אחיותיה עד 120% למניות ולמט"ח, חשופה בפועל (מעודכן לסוף אפריל) למניות בשיעור של כ-85% (מניות ויחידות השתתפות). שיעור חשיפה גבוה כזה היה במהלך כל השנה, וזה מסביר את הביצועים הנחותים של הקרן.

עוגמת הנפש של הראל פיא

עד כאן כלל פיננסים. לפחות לכלל פיננסים יש פיזור על פני כל הטבלה של הקרנות הגמישות - להראל פיא יש מתחילת השנה בעיקר עוגמת נפש בתחום הקרנות הגמישות. זה נובע מאחזקה גבוהה במניות ומתזמון לא נכון, כשבסך הכל ארבע הקרנות הגמישות שלה מדורגות בחלק התחתון של הטבלה, שתיים מהן ממש בתחתית.

גם שתי הקרנות הגמישות של בית ההשקעות איפקס מספקות תוצאות מאכזבות, והן מדורגות (במבחן התשואה) בתחתית עם תשואה שלילית של יותר מ-30%, אם כי הקרן הגמישה של דש (מאותה הקבוצה) ירדה בכ-20% והיא מדורגת במקום ה-20 מתוך 40.

על אנליסט כבר דיברנו בעבר, כשגם שתי הקרנות שלה שבעבר סיפקו תשואות עודפות, מספקות השנה תשואות מאכזבות יחסית בגלל חשיפה גבוהה למניות. ויש נוספות - מגדל ואי.בי.אי לדוגמה, שהקרנות הגמישות שלהן מדורגות נמוך. עם זאת, הקרן של אפסילון, "אפסילון גמישה", מספקת נתונים טובים יחסית, ומתחילת השנה היא סיפקה תשואה שלילית של 12% - סביר יחסית בקטגוריה שלה. במקביל, ירד שיעור החשיפה שלה למניות מכמעט 100% לכ-47% בסוף אפריל, ומאז הקרן המשיכה להקטין את חשיפתה למניות. האחזקות המובילות של הקרן, שמנהלת 8 מיליון שקל (נכון לסוף אפריל), הן דלק רכב - 6.7%; פי.בי - 6.2%; פז נפט - 4.2%.

 

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com