שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
רק לא לחזור לבנקים
את רפורמת בכר אפשר, וצריך, לשפר; להגביר ולהדק את הפיקוח על בתי ההשקעות, לדרוש שקיפות גבוהה יותר, הון עצמי גבוה יותר ועוד; אפשר וצריך גם להשקיע יותר בחינוך ובהסברה ולאפשר ניהול עצמי של כספי החסכון לטווח ארוך
קובי ישעיהו 21/9/2008 14:10

בגליון "ממון" של ידיעות אחרונות כותב סבר פלוצקר ביום שישי כי "ימיה של רפורמת בכר-ביבי בשוק ההון הישראלי קצובים. במוקדם או במאוחר יקבלו הבנקים היתר לקנות או לפחות בעצמם קופות גמל, קרנות נאמנות וקרנות השתלמות שהופקעו מהם בחוק מיוחד שאושר בכנסת בסוף קיץ 2005 ונרכשו על ידי חברות הביטוח ובתי השקעה לא בנקאיים".

 

פלוצקר ממשיך וכותב מדוע צריך לבטל את הרפורמה ועל הסיבות לכך כשהסיבה העיקרית: ההתרחשויות האחרונות בניו-יורק וקריסת "מודל וול סטריט". זאת ועוד: "ההפסדים הכבדים של הקופות והקרנות מהמשבר הפיננסי הנוכחי היו נמנעים ברובם לו נוהלו אותן הקופות והקרנות לפי המתכונת השמרנית והסולידית של בעליהן הקודמים, הבנקים".

 

ההצעה לאפשר לבנקים לשוב ולנהל קופות גמל, קרנות נאמנות וקרנות השתלמות, כלומר להחזיר את הגלגל לאחור, אינה נכונה, בלשון המעטה. ויש לכך סיבות רבות מאוד. מהיכן נתחיל ? אולי מהשירות הגרוע שהבנקים מספקים (בלשון המעטה..), או אולי מהעמלות המנופחות וחסרות ההצדקה שהם גובים גם היום ממי שמנהל אצלם את תיק ניירות הערך שלו (וגם זה בלשון המעטה.. הבנקים גובים עמלות הגבוהות במאות אחוזים לעומת העמלות שגובים הברוקרים הפרטיים).

 

ובכלל, אם בוול סטריט חלק מבתי ההשקעות נקנים עכשיו על ידי בנקים, שוב אנחנו צריכים ללכת בעקבות האמריקנים ולעשות טעויות קריטיות ? אולי נחזור להנפיק אגרות חוב מיועדות לקרנות פנסיה ?

 

הכוח של הבנקים בארץ הוא מוגזם לגמרי, גם היום, והמגמה של הוצאת פעילויות מהבנקים או הכנסת תחרות לחלק מהעסקים שלהם חייבת להימשך. בוול סטריט אמנם קרסו בתי ההשקעות המובילים בזה אחר זה אבל הסיבה העיקרית היתה מינוף מטורף ואת זה אפשר למנוע מראש על ידי חקיקה מתאימה ופיקוח. וזה, כמובן, יכול לקרות גם לבנקים וגם לחברות ביטוח.

 

את רפורמת בכר אפשר, וצריך, לשפר; להגביר ולהדק את הפיקוח על בתי ההשקעות, לדרוש שקיפות גבוהה יותר, הון עצמי גבוה יותר ועוד ועוד.  אפשר וצריך גם להשקיע יותר בחינוך כלכלי ופיננסי לבני נוער וגם לציבור הרחב. כל אדם צריך לדעת מה היא מניה או איגרת חוב ואת ההבדלים ביניהם. ואת ההבדלים ורמת הסיכון בין סוגי אגרות החוב השונות והמניות השונות. מצויד בהבנה בסיסית הוא יוכל לבוא למנהל ההשקעות שלו ולהתאים את רמת הסיכון בקלות.

 

וצריך גם להשקיע בטווח הקרוב יותר, והרבה, בהסברה. הציבור הרחב חייב להבין (מי שלא יודע ולא זוכר..) שיש מחזוריות גם בכלכלה הריאלית וגם בשווקי ההון ואחרי 5 שנים פנטסטיות בבורסה הגיעה שנה קשה. מי שמשקיע לטווח ארוך קיבל הזדמנות קניה פנטסטית ומי שצריך את הכסף בחודשים הקרובים או בשנה הקרובה, היה צריך לעבור לאג"ח ממשלתיות או מוצר פיננסי סולידי אחר בתחילת השנה.

 

אפשר לעשות הרבה מאוד דברים על מנת לשפר את רפורמת בכר (אגב, גם עכשיו המצב לא נורא כל כך...). אולי לפני הכל צריך כבר לאפשר ניהול עצמי גם של קופות הגמל והפנסיה שלנו. כך, כל אחד יוכל לקבוע לעצמו את רמת הסיכון שלו לטווח ארוך, לקבוע את תמהיל ההשקעות הרצוי לו (למשל 100% באגרות חוב ממשלתיות, או  40% אג"ח שקלי, 30% צמוד מדד, 10% אג"ח קונצרני והשאר מניות) ולהישאר צמוד לתמהיל הזה כל הזמן. אפשר לנהל בהצלחה רבה יותר את התיק מכמעט כל מנהל השקעות, לטווח ארוך, ולהימנע מלשלם עמלות ודמי ניהול מיותרים. ובכל מקרה, רק לא לחזור לבנקים.

 

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com