שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
השוק הדובי מזדקן....או החורף בשווקים עומד להסתיים
הסימן הברור ביותר לכך שהשוק הדובי קרוב לסופו הוא הפריצה המרשימה של מדד מניות הבנקים בוול סטריט והתבססותו גבוה מעל התחתית שסומנה ביולי; גם הפעולות של ענקי ההשקעות כמו וורן באפט מאותתות שמחירי המניות אטרקטיביים מאוד
קובי ישעיהו 2/10/2008 10:55

השוק הדובי של וול סטריט (ולמעשה של כל הבורסות המובילות בעולם) מזדקן והוא מתקרב ככל הנראה לסופו. הסימנים לכך הולכים ומתרבים...אבל לפני שנמשיך אני רוצה לשוב ולהעלות כאן מאמר שפרסמנו ב-20 בדצמבר 2007, רגע לפני שהתחילה הנפילה הגדולה. המאמר המקורי פורסם באתר MSN מאני, ובו מזהירים שני ענקי השקעות, פול דזמונד וג'ים רוג'רס, מפני שוק דובי שנמצא רק בשלבים הראשונים שלו וצפוי להימשך עמוד לתוך 2008. החלטתי אז לפרסם אותו אצלנו בגלל שכאשר רוג'רס ודזמונד מדברים, כדאי להאזין היטב ולהפנים, וגם מכיוון שהסימנים למפולת המתקרבת הלכו והתרבו. מדהים לראות עד כמה שהם צדקו ועד כמה מי שהקשיב לעצתם חסך לעצמו הרבה מאוד כאבי לב ודולרים. להלן המאמר:

 

"נביא כאן מבחר ציטוטים מרכזיים מהמאמר, ונתחיל עם דזמונד. מנהל ההשקעות מפלורידה מחלק את תקופת ההשקעות לפי עונות השנה ואומר שהמחזור הדובי מגיע בערך כל ארבע וחצי שנים מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת: ב-1957, 1962, 1970, 1974, 1978, 1982, 1987, 1990, 1994, 1998, 2002 וכעת הגיע תוק השוק הדובי הבא. (הערת ביניים: השוק הדובי הגדול האחרון התחיל למעשה ב-2000 ונמשך עד סוף 2002).

 

בצורה ציורית אומר דזמונד כי בדיוק כמו שהחורף מנקה עודפים בעולם החי והצומח ומאפשר צמיחה חדשה ורעננה באביב, כך גם שוק דובי מנקה עודפי מלאים, מחירים ורגשות אצל חברות ואנשים ומכין את השטח לשוק השוורים הבא.

 

12-15 החודשים הראשונים של השוק השוורי דומים לאביב: זמן נטיעות וזריעה, 12-15 החודשים הבאים הם הזמן לטיפול, טיפוח והשקייה ואילו השלב הבא, שיכול להימשך עד 30 חודשים, דומה לסתיו: זמן הקציר. לאחר מכן, בחורף, צריך להגן על הזרעים (הכסף) ולהתכונן לבוא האביב הבא.

 

עוד הוא מציין כי בתחילת השלב הדובי כל קבוצות המניות נוטות לרדת אולם לאחר מכן צצות קבוצות שנעות נגד המגמה. הוא מעריך שהפעם יהיו אלה מניות אנרגיה, בריאות ותרופות וחברות תשתית אולם עדיין מוקדם מכדי לדעת. בינתיים, מסכם דזמונד, שוק המניות מגלה "רכות" אולם זו רק ההתחלה של השוק הדובי. כשאנשים יתחילו לאבד תקווה הם ימכרו בכמויות ואז נראה מניות של חברות צמיחה וערך נופלות ומגיעות למכפילים מאוד נמוכים. מה שנראה כעת זול עוד יהיה הרבה יותר זול בעתיד.

 

ג'ים רוג'רס, שניהל בהצלחה גדולה עם ג'ורג' סורוס את קרן קוואנטום, פסימי לא פחות מדזמונד. רוג'רס הזהיר לפני כ-3 שנים כי מניית פאני-מיי (סימבול FNM) מנופחת מאוד מכיוון שהחברה לוקחת סיכונים לא הגיוניים והיא מאוד ממונפת. אז לא התרשמו מדבריו אולם כיום, לאחר שפאני צנחה בכ-60%, האזהרה מקבלת פרופורציה אחרת.

 

סיטיגרופ (C) נמצאת למעשה בפשיטת רגל וכך גם פאני-מיי, אומר רוג'רס, אולם המימשל לא ייתן לשני המוסדות האלה להתפרק ולכן ילאים אותם בצורה כזו או אחרת. כשנראה מניות פיננסים מובילות ב-5 דולר יהיה כדאי להכנס לשוק בקניות. "קרנות ההשקעה של סינגפור ואבו דאבי שהשקיעו מיליארדים בסיטיגרופ ו-UBS עשו טעות קשה מכיוון שיש לבנקים האלה עוד הרבה בעיות שיצוצו בעתיד וישתקפו במחירי המניות".

 

רוג'רס מאמין בהמשך עליית מחירי האנרגיה והסחורות החקלאיות. "רמות המלאים נמוכות וכך גם היקף השטחים החקלאיים, בעיקר של חיטה, מנגד הביקושים חזקים וימשיכו לגדול כך שאני צופה שמחירי הסחורות ימשיכו לעלות, ולכן כדאי להתרכז בחברות הפועלות בתחומים אלה".

 

לסיכום אומר רוג'רס: "אנו בשוק דובי מזה זמן ורק מספר מצומצם של מניות מחזיק את המדדים גבוה יחסית. מניות רבות הולכות לרדת ב-80% לאחר שהמשקיעים יבינו שהמספרים שהם פרסמו אינם נכונים". סוף המאמר.

 

ונחזור לעינייננו: כעת, כך זה נראה, השוק הדובי מתקרב לסוף החודש ה-11 שלו וייתכן שהוא עומד להסתיים. דזמונד דיבר על כך שבמהלך השוק הדובי צצות קבוצות שנעות נגד המגמה. ובכן, הקבוצה הבולטת והחשובה ביותר שהתנתקה מהשוק בחודשים האחרונים היא מניות הבנקים בוול סטריט. מדד מניות הבנקים בוול סטריט סימן תחתית באמצע יולי השנה ב-47 נק' וכעת הוא ב-72.40 נק', כלומר עליה של 54%.

 

וולס פארגו (WFC) , אליה הפנינו כאן זרקור ב-16 ביולי (פרסמנו מאמר על המניה, אחת האחזקות המרכזיות של וורן באפט, כמה שעות לפני שהחברה פרסמה דוח רבעוני מצויין והעלתה את הדיבידנד שהיא מחלקת ב-10%) זינקה מאז ב-79%. היא, ומניות בנקים מובילות נוספות כגון בנק אוף אמריקה (BAC) וג'יי.פי מורגן (JPM) נותרו גבוה מעל התחתית של יולי בימי הפאניקה של השבועיים האחרונים וכרגע קשה לראות אותן יורדות ומסמנות תחתית נוספת. נכון, בבורסות הכל, אבל הכל, יכול לקרות אבל התסריט שהולך ומתממש כעת הוא התחזקות של הבנקים והמוסדות הפיננסים שהיו חזקים עוד קודם לכן ומנגד, החלשים יימחקו, יעברו לבעלות ממשלתית או יגססו לאט.

 

מדד נוסף שפרץ גבוה בחודשים האחרונים ונותר הרבה מעבר לתחתית של יולי הוא מדד מניות התעופה. משפל של 12.7 נק' זינק המדד ל-28 נק' בארבעה שבועות וכעת הוא ב-23 נק'. כלומר עליה של 81%. בימי הפאניקה של ספטמבר (והזינוק במחירי הנפט) הוא ירד ל-19.7 נק'. מדד התעופה הרבה פחות חשוב ממדד הבנקים כמובן.

 

גם הפעולות של ענקי ההשקעות כמו וורן באפט (ורכישות מאסיביות של החברות עצמן) מאותתות שמחירי המניות אטרקטיביים מאוד. גם תשואת דיבידנד גבוהה מאוד (אפשר בקלות למצוא חברות חזקות שמשלמות מעל 5% דיבידנד ולעיתים מעל 10%) תומכת בשינוי המגמה. גורם מאוד משמעותי נוסף הוא שינוי המגמה בשוק המטבעות, שבא במקביל לירידות חדות במחירי הנפט והסחורות החקלאיות. הדולר שינה מגמת החלשות של כמה שנים באמצע יולי וגם כעת, לאחר ההתרחשויות של השבועיים האחרונים, הוא גבוה בכ-12% מול סל של המטבעות המרכזיים בעולם לעומת השפל של יולי.

 

לסיכום: השוק הדובי עדיין איתנו אבל יש סיכוי טוב שעברנו את התחתית וגם אם לא, כנראה שהיא תגיע בחודשים הקרובים. משקיע לטווח ארוך צריך לשקול בכובד ראש הגדלה של המרכיב המנייתי בתיק באיטיות בתקופה הקרובה.

 

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 2
 2.  שיא הפסימיות שוקי 5/10/2008 19:35

 1.  הדוב ימשיך לשאוג בתקופה הקרובה ד 4/10/2008 20:06

כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com