שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
הנפילה של איסלנד
איך זה שאחת הכלכלות המבטיחות בעולם קורסת; שגיא שטיין ממגדל שוקי הון מנסה להסביר
בורסה פלוס 11/10/2008 18:34

סקירה של שגיא שטיין ממגדל שוקי הון על כלכלת איסלנד -  

 

לאחר צמצום מהותי בפוזיציית ההשקעה באיסלנד בשלהי 2007, המלצנו בתום הרבעון הראשון של 2008 להימנע מהשקעה באיסלנד, מדינה המאופיינת בגירעון גדול בחשבון השוטף וחשיפה גבוהה למערכת הבנקאות העולמית, וציינו כי חיסלנו את שארית הפוזיציה שנותרה לנו בקרונה האיסלנדית. מאז ועד היום בבוקר, צנח המטבע הלאומי של איסלנד ביותר מ-40% מול הדולר בעקבות הטלטלה שעברה על המערכת הבנקאית המקומית והמדינה הידרדרה אל סף פשיטת רגל.

 

נפילת הקרונה האיסלנדית יצרה לממשל האיסלנדי בעיית אינפלציה חמורה. ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר הסתכמה האינפלציה באיסלנד ב-14%, וזאת לעומת יעד של 2.5% בלבד אותו הציב הבנק המרכזי. גם העלאות ריבית מצד הבנק המרכזי, אשר העמידו את הריבית קצרת הטווח במשק האיסלנדי על 15.5% כיום, לא מצליחות לרסן את האינפלציה, אשר עלולה, לפי ההערכות, לזנק לרמה של כ-20%.

 

איסלנד ממשיכה לסבול היום מגירעון ענק בחשבון השוטף ומחשש למצבם של הבנקים הגדולים במדינה. לפני מספר חודשים התרענו מנתון בעייתי באיסלנד, והוא העובדה כי היקף נכסיהם של שלושת הבנקים הגדולים, אשר התרחבו בשנים האחרונות אל מחוץ לגבולות המדינה, גדול פי תשעה מהתמ"ג האיסלנדי השנתי שהיקפו כ-16 מיליארד דולר. בהתחשב בכך שהמערכת הבנקאית האיסלנדית מפותחת מאוד ולכן חשופה לזעזועים העולמיים, הכתובת הייתה על הקיר ואכן אחד משלושת הבנקים הגדולים הללו קרס בשבוע שעבר וסחרר את המשק האיסלנדי כולו.

 

היה זה בנק גליטניר (Glitnir), הבנק השלישי בגודלו באיסלנד, אשר הולאם לאחר שנקלע לקשיי נזילות. ממשלת איסלנד הזרימה כ-840 מיליון דולר לבנק בתמורה ל-75% ממניותיו, סכום עתק המהווה כ-6.5% מסך התוצר של המדינה כולה וכמחצית מיתרות המט"ח שלה נכון לסוף שנת 2007. בתגובה למהלך, סוכנויות הדירוג הבינלאומיות פיץ' ו-S&P החליטו לחתוך את דירוג האשראי של איסלנד וסוכנות מודי'ס הכניסה את דירוג האשראי למעקב תוך בחינת הורדת הדירוג.

 

לאחר שיחות קדחתניות של ראש ממשלת איסלנד עם בכירים במשק בימים האחרונים, נחשפה תכנית ההתמודדות עם המשבר. לפי התכנית, הבנקים הגדולים ימכרו חלק מנכסיהם בחו"ל ויחזירו את הכספים לאיסלנד במטרה לחזק את הכלכלה ולמנוע את המשך הידרדרות הקרונה, אשר נפלה בכ-20% מול הדולר בשבוע החולף. בנוסף, הממשל הבטיח אמש לגבות את פיקדונות הבנקים והעניק סמכויות נרחבות לרגולטור, כולל כפיית מיזוגים על הבנקים או השתלטות על נכסיהם.

 

הבנקים הגדולים שנקלעו לקשיים מהווים אתגר גדול עבור הממשל, שכן היקף המאזנים שלהם גדול במידה ניכרה מהתמ"ג האיסלנדי, מה שמקשה על הממשל לסייע להם. היום חוותה הכלכלה האיסלנדית טלטלה משמעותית. ראשית, הממשל החליט להלאים את הבנק השני בגודלו באיסלנד, לנדסבנקי (Landsbanki), והבנק המרכזי העניק הלוואה בהיקף חצי מיליארד אירו לבנק הגדול במדינה, קאופת'ינג (Kaupthing), למרות שיתרות המט"ח שלו הסתכמו ב-2 מיליארד אירו בלבד.

 

החשש מפני השלכות ההתערבות הממשלתית הפילו את הקרונה לשפל היסטורי חדש, 127 קרונה לדולר. זמן קצר לאחר מכן הודיע הבנק המרכזי של איסלנד כי הוא יקבל הלוואה מיוחדת מרוסיה, בהיקף של 4 מיליארד אירו לתקופה של 3-4 שנים ובריבית הגבוהה ב-0.5% מריבית הליבור. במקביל, איסלנד החליטה לבצע הצמדה מלאה של הקרונה לסל מטבעות המבוסס על מדינות אליהן מייצאת איסלנד. חדשות אלו חיזקו את הקרונה בכ-30% עד לרמה של 96 קרונה לדולר, אולם לאחר מכן המטבע שב להיחלש לרמה של 110 קרונה לדולר לאחר שרוסיה הודיעה כי הסכם ההלוואה אינו סגור סופית, אם כי סגירתו קרובה.

 

לתהפוכות שאירעו היום בכלכלה האיסלנדית השלכות מרחיקות לכת. רוסיה למעשה פתרה את בעיית הנזילות של איסלנד בטווח הקצר והחשש מפני חדלות פירעון של המדינה בשל מחסור משמעותי ביתרות המט"ח נדחה לעת עתה, בהנחה שרוסיה אכן תעניק את ההלוואה האמורה. עם זאת, יש לזכור כי הבעיות באיסלנד טרם נפתרו. החוב החיצוני של המדינה תפח בשיעור ניכר ובתגובה סוכנות הדירוג S&P מיהרה להגיב וחתכה היום שוב את דירוג האשראי של איסלנד ל-BBB. הכסף שיוזרם לבנק המרכזי של איסלנד עתיד לשמש ככר ביטחון למערכת הבנקאית הקורסת, אולם להערכתנו עננת אי הוודאות עדיין לא חלפה מעל שמי איסלנד.

 

רוסיה, יש לזכור, מלווה לאיסלנד רק כ-1% מיתרות המט"ח שלה, העומדות כיום על כ-584 מיליארד דולר, תמורת הגדלת ההשפעה שלה באזור. אל יתפלאו מדינות סקנדינביה ובריטניה (בה פעילים הבנקים האיסלנדיים בצורה ניכרת), אשר ניסו ככל יכולתם להתעלם מהבעיות השוררות בכלכלת איסלנד, אם ימצאו לפתע נוכחות צבאית רוסית על האי הקטן בתמורה להצלה הכלכלית הגדולה.

 

למרות המחיר הנמוך אליו הגיעה הקרונה האיסלנדית, אנו ממשיכים להאמין כי יש להימנע מהשקעה בה ובני"ע איסלנדיים אחרים. לאיסלנד אין ברירה אלא לתמוך בבנקים הגדולים על מנת להימנע מקריסה כלכלית, אולם ישנן השלכות למדיניות זו על חוסנה הכלכלי של המדינה, ובהתאם לכך על המטבע הלאומי ואגרות החוב שלה. איסלנד עדיין נמצאת בעין הסערה ולהערכתנו הסיכוי עדיין אינו מפצה על הסיכון הרב הגלום בהשקעה זו. בהתאם לכך, אנו ממשיכים להמליץ להימנע מהשקעה באיסלנד.

 

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com