שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
מוכרים בלבד בבתי ההשקעות
תעשיית הקרנות כמעט וחיסלה את אחזקותיה במניות בתי ההשקעות; בתחילת השנה עמד היקף האחזקות של הקרנות במניות התעשייה על 200 מיליון שקל, כעת מדובר בלא יותר מ-20 מיליון שקל; האחזקה במניות כלל פיננסים ירדה מ-120 מיליון שקל, לכשני מיליון שקל בלבד (הטור פורסם ב"גלובס")
אבישי עובדיה 9/12/2008 11:34

האם בתי ההשקעות כבר לא מאמינים בבתי ההשקעות? כך אפשר, לכאורה, להבין מנתוני האחזקות של קרנות הנאמנות במניות של בתי ההשקעות. האחזקות האלו ירדו מתחילת השנה בשיעור גבוה הרבה יותר משיעור התכווצות הקרנות, כתוצאה מהמימושים של הציבור ומירידות הערך.

צריך להקדים ולומר כי לא בטוח שבמימושים האלו גלומה בהכרח אמירה שקשורה לאמון. אחרי הכל מדובר כאן במכירות שוטפות של מניות בעלות סחירות נמוכה יחסית, ומטבע הדברים, בתקופה של חולשה בשווקים הפיננסים, הנטייה היא לצמצם אחזקות כאלה. מעבר לכך, המכירות של מניות בתי ההשקעות נעשתה בדרך כלל באופן שוטף, מזה קרוב לשנה, עוד לפני הנחיתה הגדולה של השווקים בחודשים האחרונים, כך שאולי מדובר על מימושים במקומות שבהם ניתן היה איכשהו לצאת במחרים סבירים.

כך או כך, ממבט על אפשר לקבוע שהיציאה של תעשיית הקרנות מהשקעה בבתי ההשקעות התרחשה בזמן. כשבפסגות, הגוף הדומיננטי מבין הקרנות שהחזיקו בבתי השקעות, הגדילו לעשות והפכו לגוף הבולט גם מבחינת הקטנת הפוזיציות בתעשייה. זה אולי נראה לא מפתיע - פסגות היא באופן כללי הגוף הדומיננטי בתעשייה - אבל הכל יחסי. פסגות החזיקה במניות בתי ההשקעות מעל חלקה היחסי בכלל התעשייה, והאחזקות שלה במגזר היו כאלה שנבנו לאורך מספר שנים, במקביל לתקופת הגאות שהחלה אי שם ב-2003. המימושים של בית השקעות החלו במהלך השנה האחרונה.

בית השקעותבשקל וחצי

נתחיל בבית ההשקעות כלל פיננסים, פנים חדשות יחסית בבורסה. במארס 2007 גייס בית ההשקעות של קבוצת אי.די.בי כ-557 מיליון שקל בהנפקת אקוויטי וחוב. שווי החברה אחרי ההנפקה הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל, כשכיום הוא מסתכם בכ-150 מיליון שקל - הפסד של קרוב ל-90%.

בתחילה, הקרנות די התלהבו מבית ההשקעות הגדול. בסוף מארס 2007 הן החזיקו באופן מצרפי ב-7.7 מיליון מניות שלו, בערך כולל של קרוב ל-90 מיליון שקל (כ-11.5 שקל למניה).

המחזיקה הגדולה ביותר הייתה פסגות, עם 2.5 מיליון מניות (כ-29 מיליון שקל), ואחריה הקרנות של כלל פיננסים עצמה שהחזיקו ב-1.8 מיליון מניות (כ-20 מיליון שקל).

בחודשים הראשונים שלאחר ההנפקה, האחזקה של הקרנות בכלל פיננסים הלכה וגדלה. ביוני 2007 הגיעה פסגות לאחזקה של כ-3.3 מיליון מניות, בעוד אפריקה ניהול קרנות עלתה למקום השני עם אחזקה של 2.5 מיליון מניות. בסך הכל החזיקה תעשיית הקרנות קרוב ל-10 מיליון מניות כלל פיננסים, בערך של כ-120 מיליון שקל.

אבל בשלהי 2007 עברו הקרנות למוד של מכירה. כמעט כל הגופים החלו לממש עד שבסוף השנה הן החזיקו בכ-5 מיליון ערך נקוב מכלל פיננסים - ירידה של 50% בכמות המניות. המימושים האלה, לצד מה שנראה כמימושים של גופים מוסדיים אחרים, נבעו מהתוצאות החלשות של החברה, והורידו את מחיר המניה בסוף השנה לכ-7 שקל.

הערך הכספי הכולל של אחזקת תעשיית הקרנות בכלל פיננסים הסתכם בסוף השנה בכ-35 מיליון שקל, כאשר רק חצי שנה קודם הסתכמה האחזקה הזאת, כאמור, בכ-120 מיליון שקל.

בסוף 2007 החזיקו הקרנות של כלל פיננסים בכ-1.45 מיליון מניות של כלל פיננסים, ופסגות, שהחזיקה מעל ל-3 מיליון מניות, ירדה לכ-1.4 מיליון. מאז המכירות נמשכות. למעשה, לא מדובר בסתם מכירות, אלא בחיסול פוזיציות כמעט מוחלט, של כל הגופים בתעשייה.

בסוף ספטמבר הסתכמה האחזקה הכוללת של הקרנות בכלל פיננסים בכמיליון מניות בלבד, בערך כספי של כ-2.5 מיליון שקל. מאז, המניה איבדה כ-40% נוספים, והיא נסחרת כיום בכ-1.5 שקל. כך שניתן להעריך בסבירות גבוהה שהערך הכספי של אחזקת תעשיית הקרנות בה כיום נע סביב שני מיליון שקל.

הנתון הזה הוא לא פחות ממדהים, לאחר שרק לפני קצת יותר משנה החזיקו הקרנות במניות כלל פיננסים בערך של כ-120 מיליון שקל. ירידה של 98% בערך האחזקה היא בהחלט נדירה, ובמקרה של כלל פיננסים היא נובעת משתי סיבות: הצניחה במחיר המניה (קרוב ל-90%), והירידה בכמות המניות המוחזקות. כאן מדובר בירידה הדרגתית, מהמחצית השנייה של 2007, שמצטברת לירידה כמותית של 90% במספר המניות.

בדיעבד, המממשות צדקו. פסגות, למשל, שהפחיתה את כמות המניות עד לאפס, לא יצאה מורווחת מההרפתקה בכלל פיננסים, אבל היא הייתה עלולה להפסיד הרבה יותר אם לא הייתה פותחת במסע מימושים במחצית השנייה של השנה. מי בכל זאת עדיין מחזיק במניות כלל פיננסים (נכון לסוף ספטמבר)? כלל פיננסים עצמה, ואיתה גם אפסילון ואנליסט. לכל אחד מהגופים כ-300 אלף מניות.

באלטשולר שחם ממשיכים להאמין

ומה עם בית ההשקעות הגדול ביותר (במבחן שווי השוק, וכנראה גם ביתר הפרמטרים) שנסחר בבורסה, אקסלנס נשואה? בתחילת השנה החזיקו קרנות הנאמנות בהיקף מצרפי של כ-640 אלף מניות בערך כולל של כ-40 מיליון שקל (מחיר המניה עמד אז על כ-64 שקלים). פסגות החזיקה ב-234 אלף מניות, והייתה שנייה לאלטשולר שחם שהחזיק ב-357 אלף מניות.

עד חודש מאי לא נרשמו מימושים גדולים מצד הקרנות, אך ביוני הורידה פסגות את אחזקתה ב-60% לכ-100 אלף מניות בלבד. זה היה כשהמניה נסחרה סביב 50 שקל, בערך פי שניים ממחירה הנוכחי.

במהלך החודשים הבאים (עד ספטמבר, התאריך האחרון שלגביו מעודכנים הרכבי הקרנות) המשיכה פסגות לממש באקסלנס, ובסוף ספטמבר היא החזיקה בכ-50 אלף מניות בלבד, בערך כולל של פחות משני מיליון שקל (38 שקל למניה).

במילים אחרות, האחזקה של פסגות באקסלנס ירדה מ-15 מיליון שקל לשני מיליון שקל. מנגד, באלטשולר שחם ממשיכים להביע אמון גורף באקסלנס. האחזקה במניות בית ההשקעות, שעומדת כאמור על 357 אלף מניות, נותרה על כנה לאורך כל שמונת החודשים הראשונים ושל השנה. במהלך שספטמבר, בית ההשקעות אף הגדיל את אחזקתו לכ-422 אלף מניות, בערך כולל של 16 מיליון שקל.

למעשה, אלטשולר שחם אחראי כיום לקרוב ל-80% מאחזקות הקרנות באקסלנס. בהנחה שכמות המניות המוחזקת לא השתנתה בחודשיים האחרונים הרי שבמונחים כספיים ערך ההשקעה הזאת מסתכם בכ-13 מיליון שקל.

ומה לגבי לאי.בי.אי? בתחילת השנה החזיקו קרנות הנאמנות בכ-1.2 מיליון מניות של בית ההשקעות. נכון לסוף ספטמבר הן מחזיקות בכ-550 אלף מניות - ירידה של 55% בכמות המניות. במקביל ירדה ערכה של מניית החברה בתקופה זו בשיעור יחסית צנוע, מ-34 ל-29 שקל, אך באוקטובר-נובמבר היא כבר נפלה לכ-13 שקל למניה.

סך האחזקה הכספית בתחילת השנה הסתכמה בכ-40 מיליון שקל, בעוד שנכון לעדכון האחרון מדובר בכ-16 מיליון שקל. בהנחה שכמות המניות נותרה ללא שינוי, ערך האחזקה ירד לכ-7 מיליון שקל, אבל נראה שזה יהיה נמוך מכך מאחר שהקרנות המשיכו לממש בחודשיים האחרונים.

פסגות ויתרה, אנליסט עדיין לא

מכל מקום, גם על פי אחזקות הקרנות באי.בי.אי, בולטות אותן מגמות: פסגות במוד של מימושים, בעוד אנליסט מחזיקה בכמויות נאות יחסית. פסגות ירדה מאחזקה של כ-300 אלף מניות לכ-50 אלף מניות, ואילו אנליסט ירדה מ-380 אלף מניות לכ-330 אלף מניות, ואחזקותיה מהוות כ-60% מאחזקות הקרנות באי.בי.אי.

זה עדיין לא הכל. האחזקות באנליסט ירדו מכ-630 אלף מניות לכ-78 אלף מניות בסוף ספטמבר. הערך של האחזקה הזו במונחים של היום (בהנחה שכמותית לא חל שינוי) היא 700 אלף שקל, בעוד שבתחילת השנה האחזקה הסתכמה בכ-34 מיליון שקל. גם כאן פסגות שהייתה גורם דומיננטי מימשה הכל.

אפשר להמשיך גם לדש אייפקס, לידר שוקי הון, ולפועלים אי.בי.אי, אך המסר לא ישתנה (אלא רק יתחזק): בחודשים האחרונים, הקרנות מאסו בבתי ההשקעות. פסגות שהייתה הגורם המוביל פשוט נעלמה, ואנליסט הפכה להיות גורם דומיננטי באחזקות הקרנות (אולי גם זה השתנה בחודשיים האחרונים). סכומי האחזקות הנוכחיים מצחיקים בהשוואה למצב בתחילת השנה. מדובר בלא יותר מכמה עשרות מיליוני שקלים בודדים - כנראה כ-20 מיליון שקל - כאשר בתחילת השנה עמדה האחזקה על יותר מ-200 מיליון שקל
רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
השיטה הליברלית של מגל להכרה בהכנסות
איך נעלמו מהדוחות של מגל 30 מיליון דולר (וזה לא הפעם ...
15/7/2009 18:20
אבישי עובדיה
ההוצאות של קמטק נעלמו בדרך לדוחות של פריורטק
פריורטק האם של קמטק לא רושמת את הוצאות הפיתוח של קמטק - ...
12/7/2009 18:31
אבישי עובדיה
שיטת אלווריון לניפוח הרווחים
מה קורה כשמוחקים מלאי ואחר כך מוכרים אותו ואיך זה עוזר לשפר ...
8/7/2009 18:36
אבישי עובדיה
הפורמולה של ההון העצמי
היכן מציגים את זכויות המיעוט ואיך זה משפיע על ההון העצמי ...
23/6/2009 18:56
אבישי עובדיה
המלאי לטווח ארוך של קמטק
המחסנים של קמטק עמוסים במלאי שיספיק לה למעל שנה של מכירות - ...
24/5/2009 19:11
אבישי עובדיה
נתנאל אג"ח – תשואה של 28% - האם זה מוצדק?
בבית ההשקעות הלמן אלדובי סבורים שהאג"ח של חברת ...
21/7/2008 8:55
אבישי עובדיה
ככה התרסקה HOT!
מה ההבדל בין שווי שוק לשווי פעילות, למה מניות של חברות ...
11/11/2008 18:14
אבישי עובדיה
המלכוד של רואי החשבון
רואי החשבון בין הפטיש לסדן - מצד אחד הם מחוייבים כלפי קוראי ...
3/10/2008 8:36
אבישי עובדיה
אפריקה ירדה מ-550 שקל ל-85 שקל; מגדל מימשה (יחסית) בזמן
מי תזמן טוב (יחסית) עם מניית אפריקה, מי מחזיק במניית AIG ...
17/9/2008 0:06
אבישי עובדיה
מזור טכנולוגיות מקבלת אישור FDA – הסיכון באג"ח דווקא עולה
מזור דיווחה אתמול לבורסה על אירוע משמעותי – קבלת אישור ...
18/8/2008 10:04
רון שטיינבלט
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com