שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
רשמים משיחת הוועידה של ווריפון
מנהלי וריפון הסבירו לאנליסטים למה יתוקנו הדוחות ואיך זה שהרווח יפחת ב-30 מיליון דולר - לא היתה לנו מערכת ניהול מלאי; רשמנו את המלאי באופן ידני וטעינו; הבעיה התחילה עם הקמת מרכז ההפצה בסינגפור ורכישת ליפמן
רון שטיינבלט 4/12/2007 9:22

אחרי צניחה של 45% אתמול במניית וריפון במסחר בנאסד"ק, קיימה החברה שיחת ועידה עם אנליסטים שנועדה לספק יותר מידע על הטעויות הפיננסיות שנעשו בחברה וההשלכות שלהן.


ראשית, מה גרם לכל הבלאגן ?

הבעיה נעוצה ברישום כפול במרכז ההפצה של החברה בסקרמנטו.

החל מרבעון שני 2007, המלאי המדווח של החברה במשלוחים פנימיים מסינגפור לסקרמנטו, ומתל-אביב לסינגפור לא נרשמו בצורה נכונה, וזאת, לטענת החברה,  מכיוון שלא הספיקו לכוון מחדש את מערכת ה ERP שהחברה עובדת איתה. הדבר הוביל לכך שבחברה נאלצו לעשות רישום ידני של המלאי, ובזמן השליחה של המלאי נוצרו עיוותים ברישום, ובחלק מהמקרים נוצר רישום כפול של המלאי.

 

בעקבות רישום המלאי הכפול יש השפעה בדוחות לכל הסעיפים שמתחת למכירות.
עלויות הייצור של החברה השתנו, והרווח הגולמי של החברה גדל כתוצאה מכך.  איך זה קורה? חברה אמורה בכל תקופת חתך ל"חלק" את כל העלויות של הייצור לשניים – עלות המכירות ועלות המלאי. כאן העמיסו יותר למלאי ופחות לעלות המכירות. המלאי נופח ובמקביל נופח הרווח.

 

עם זאת מעכשיו חוזרים למספרים אמיתיים. המרווח הגולמי ירד. בשיחת הועידה התייחס לכך מנכ"ל וריפון, ואמר שלדעתו עדיין הרווח הגולמי של החברה צפוי להיות מעל 40%.
יש השפעה גם על המס שתשלם החברה, והמיזוג עם ליפמן לפני כשנה הופך את חישוב הסעיף הזה למורכב הרבה יותר.

הבעיה התחילה בתחילת שנת 2007, כך שלא יהיה צורך בתיקון הדוחות מספר שנים אחורה. לפי דברי החברה ב-2006, לפני הקמתו ותחילת פעילותו של מרכז ההפצה בסינגפור ורכישת ליפמן, הדברים היו פשוטים יותר  מבחינה חשבונאית.

המיזוג עם ליפמן והגדלת נפח הפעילות הפך את העסק של וריפון להרבה יותר מורכב מבחינה חשבונאית ופיננסית, אולם הבעיה הספציפית עם המלאי לא קשורה לכך, והמנכל התייחס לכך ואמר שגם לולא הרכישה של ליפמן הבעיה הזו הייתה עלולה לקרות.


במצב העסקי של החברה, אליבא הנהלת ווריפון, אין שינויים, גם מבחינת צפי צמיחה ומכירות, והן מבחינת מתחרים. תזרים המזומנים של החברה ומצב יתרות הכספים הוא נכון ומדויק והחברה עומדת אחרי זה (דאגלס הבהיר זאת פעמיים גם בשיחה וגם לשאלת האנליסטים).
כעת ווריפון תיאלץ לתקן את 3 הדוחות שפרסמה עד כה לשנת 2007 ולהפחית את היקף המלאי ב 54 מליון דולר. הרווח הנקי לפני מס (שכאמור גם לו תהיה השפעה) אמור בהערכה ראשונה להוריד את רווחי החברה בדוחות הללו מ 29.7 מליון דולר לכ- 7.3 מליון דולר. לשם קבלת קנה מידה, הרווח של החברה בכל שנת 2006 עמד על 60 מליון דולר, כך שההשפעה של המחיקה הזו תהיה מהותית עבור החברה בשנה הזו.
עקב הבעיות הללו, וחוסר הודאות לגבי שווי המחיקות  שהחברה תיאלץ לרשום, דוחות החברה שהיו אמורים להתפרסם ב-6 לדצמבר, עוד 3 ימים, יפורסמו במהלך חודש ינואר.

 

אצל האמריקאים, אין רחמים. גרגורי סמית, אנליסט ממריל לינץ' שמסקר את החברה בשנים האחרונות (סיקר גם את ליפמן עד שנרכשה על-ידי וריפון), נשמע מאוד ממורמר ומאוכזב (סביר להניח שבית ההשקעות שהוא מייצג מחזיק בפוזיציה גדולה בווריפון). האנליסט, לא התבייש לשאול האם צפויים שינויים בהנהלת ווריפון בעקבות האירוע (כזכור, השיחה התנהלה עם מנכל ויו"ר וריפון, וסמנכל הכספים של החברה).  דאגלס ענה שעדיין מוקדם להעריך אם יש צורך לעשות שינויים בהנהלה, ושהוא מאמין שהטעויות נעשו בתום לב, ואם יהיה צורך הוא מוכן לפנות את מקומו.

אם נסכם את הדברים עד עתה בוריפון התמונה היא כזו:

נקודות חושך: לא ברור עדיין מה התוצאות הסופיות של הפחתת המלאי הזו, והורדת הרווח לשנת 2007. סימן השאלה הגדול הוא האם זו תהיה הרווחיות הקבועה של החברה, או שמדובר רק בתקלה חד שנתית, והרווח ב 2008 ישתפר ויעלה לפחות לרמתו ב 2006.
חברת וריפון הגדולה, עם מכירות של 900 מליון דולר בשנה, עובדת עם רישום ידני ?! קצת מאכזב לשמוע שחברה שמייצרת מכשירים לסליקת מכשירי אשראי, נאלצת בשל תיכנון לא טוב לנהל מלאי בצורה כזו.
העניין המשמעותי ביותר הוא  שנוצר סדק באמון המשקיעים בהנהלת החברה. במקרים מסוימים, סדק כזה הוא רק קצה הקרחון או התחלה של משהו גרוע יותר ולכן המניה הגיבה בצניחה כה חדה, ולא בטוח שראינו את הסוף.


נקודות אור:  אין שינוי בתזרים המזומנים של החברה ובמצבה הפיננסי של החברה, כך שההשפעות הן בעיקר חשבונאיות. לפי דבריו של דאגלס ברג'רון, הם איתרו את הבעיה ויודעים איפה הם טעו ויפעלו לתקן אותה במהירות. דוחות החברה יתפרסמו במהלך ינואר.
הבעיה היא ספציפית ל 2007, ולכן לא יהיה צורך לחזור לדוחות מספר שנים אחורה ולתקן גם אותם.
וריפון היא עדיין החברה הדומיננטית בשוק מכשירי סליקת האשראי, היא נכנסה לשוק באסיה ומציגה צמיחה הן בגידול פנימי והן על ידי רכישות וכל זה לא השתנה בעקבות מחיקת המלאי.

שורה תחתונה: כדי להעריך את החברה במצב החדש, יהיה צורך לראות את דוחות החברה המתוקנים בינואר (במידה ואכן ייצאו בזמן, כדאי לעקוב אחרי זה). עם זאת כבר עכשיו ניתן לומר שגם אם ב2008 המצב יחזור לקדמותו, סביר שהמניה לא תחזור כ"כ מהר לרמתה לפני הנפילה היום, היות שהחברה תקבל "פרמיית סיכון" בעקבות התקלה הנוכחית.

ואי אפשר בלי מילה על מבטח שמיר, בעלת מניות בליפמן שכתוצאה מהמיזוג נשארה עם 3.3% ממניות וריפון, אבל השכילה לממש בזמן.

 לאחר המיזוג בדצמבר 2006 מניות וריפון נסחרו באזור ה27$ ומבטח החליטה להמשיך ולהחזיק במניות וריפון, עד לפני חודשיים. בתחילת אוקטובר מכרה מבטח שמיר את כל אחזקותיה, בסך של 360 מליון שקל, לפי שער מניה ממוצע של 40$, עלייה של כמעט 50%, בפחות משנה.
יותר מזל משכל ? את זה צריך לשאול את מאיר שמיר.

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 4
 4.  רכישות סמדר 4/12/2007 15:19

 3.  ומה עם הבעלים 1 4/12/2007 13:33

 2.  היא תיפול יעקב 4/12/2007 10:48

 1.  אחרי הירידה - אני מאמין שהיא מעניינת טל 4/12/2007 10:30

כתבות נוספות
כרית הביטחון של אימפקס
כמה זמן לא פרסמה אימפקס דו"חות כספיים ואיך זה קשור ...
20/5/2009 19:14
אבישי עובדיה
הצל שמאיים על פולישק
באלו אמות מידה פיננסיות לא עמדה פולישק, המייצרת בין היתר ...
11/12/2008 18:23
אבישי עובדיה
מה מלמדים המספרים של אפריקה מגורים על מחירי הדירות
הדוחות לרבעון הראשון של אחת מהחברות הגדולות בענף המגורים ...
4/6/2008 10:14
אבישי עובדיה
הבלון של כלל פיננסים
בכמה קנתה כלל פיננסים את אילנות דיסקונט, איך היא מצליחה ...
21/3/2008 6:46
אבישי עובדיה
דלק נדלן שווה......0
זה השווי בעקיפין שנותנים לחברה אנליסטים מבתי השקעות ...
16/3/2008 9:44
אבישי עובדיה
האם אפריקה יכולה ליפול
כמה באמת הפסידה אפריקה במחצית הראשונה ולמה זה לא מתבטא בדוח ...
28/9/2008 20:32
אבישי עובדיה
העסקה המוצלחת של בועז יונה
אין הכוונה לעסקת הטיעון שחתם יונה עם הפרקליטות, אלא לקרקע ...
18/6/2008 16:23
רון שטיינבלט
לעלות לסיבוב על האופנוע ?
מניית הארלי דיווידסון נפלה בשנה האחרונה מ-64 דולר לשפל של ...
5/6/2008 14:58
קובי ישעיהו
ליטו גרופ הולכת ומסתבכת
החברה דוחה שוב את פרסום הדוחות ל-2007; סכנת ההשעייה מהמסחר ...
18/4/2008 8:16
רון שטיינבלט
סטאר נייט - ההכנסות נרשמו, אבל הכסף לא התקבל
סטאר נייט מגדילה הכנסות, אבל עוברת להפסד; יש לה אמנם צבר ...
11/4/2008 6:54
אבישי עובדיה
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com