שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
פולאר בעקבות ניפסון
זה התחיל פנטסטי - פולאר לקחה חברה כושלת והנפיקה אותה בלונדון בשווי של 80 מיליון דולר; שנתיים אחרי ניפסון על הקרשים ונסחרת בשווי נמוך מ-3 מיליון דולר
רון שטיינבלט 7/1/2008 9:16

מניית פולאר תקשורת יורדת מחודש יולי בצורה חדה ועקבית, והגיעה לכדי שליש מהערך שלה, שמבטא מכפיל הון נמוך מ 0.4 . ננסה לראות מה הביא את השוק לתמחר אותה בצורה כזו.


פולאר תקשורת היא חברה אחות לפולאר השקעות, ושתיהן חברות בת של לידר, מקבוצת שרם פודים (קלנר יצא מהקבוצה עקב חקירה על שימוש במידע פנים). דרך פעילותה של החברה, היא אחזקה וניהול השקעות בחברות אחרות, כאשר התחומים בהם החברה משקיעה הם:

1. תחום הדפוס הדיגיטלי – בעיקר ע"י ניפסון, חברה המוחזקת בשיעור של 51.5%
2. תחום המדיה – דרך אחזקות ברשת, במקסימדיה פרסום חוצות ובברק הדפסות רשת.
3. תחום התקשורת והטכנולוגיה – דרך אחזקה ב
DBS שירותי לווין (יס), שירון תקשורת לווינים, NSC תקשורת בדיבור טבעי, אופירטק וסימטרון (נסחרת בנאסדק).

4. תחום הביוטכנולוגיה – בעיקר דרך השקעה במדיוונד, וגם בחברת D-PHARM וחברות נוספות

לחברה היו בתחילת פעילותה מספר השקעות בחברות תקשורת, ולצד מספר כשלונות, שיס הוא הגדול ביותר, היו הצלחות לא מועטות: ההצלחה הגדולה ביותר היא כמובן בפרטנר, וגם במכירת אמיטל בתקופת הבועה, אבל גם השקעות במאינד, פויינטר טליט וניפסון (בתחילת הדרך) הניבו לחברה רווחים יפים במימוש ההשקעות.
אלא שעתה, לאחר מימוש ההשקעה בחברות אלו, והירידה המשמעותית בהכנסות מניפסון, בפולאר נשארו עם פורטפוליו לא מלהיב, שלא לומר בעייתי, שאותו נסקור כאן.

 

תחום הדפוס הדיגיטלי - ניפסון
ניפסון עוסקת בייצור ופיתוח של מערכות דפוס להדפסה מסחרית באמצעות טכנולוגיה דיגיטלית, וההכנסות שלה נובעות ממכירת מערכות אלו, מכירת מוצרים מתכלים (טונרים למשל) וממתן שירות וחלפים. מערכות הדפוס הללו משמשות להדפסות של כרטיסי רכבת, כרטיסי לוטו, עטיפות, וכן מוצרים מאובטחים.
פעילות ניפסון נרכשה על ידי פולאר באפריל 2002 על פי אישור של בית המשפט בצרפת, במסגרת הליכי כינוס נכסים של קבוצת חברות צרפתיות שעסקו עד לאותו מועד בייצור ושיווק מדפסות תחת השמות המסחריים ניפסון וזייקון.
לאחר הרכישה פולאר עשתה פעולות רבות במסגרת תוכנית הבראה, ובנתה מחדש מערכת שיווק לחברה, נכנסה לשווקים חדשים וצימצמה את כוח האדם.
השקעת פולאר תקשורת בניפסון עד ליולי 2004 עמדה על 10 מליון יורו.

על-אף הגידול בהכנסות ניפסון בין השנים 2004 ל 2006, היא סיימה את השנים הללו בהפסד תפעולי. למעשה, ניפסון לא רשמה רווח נקי מעולם בתקופת פולאר תקשורת.  פולאר לעומת זאת, רשמה רווחים, היות וביצעה הנפקה ראשונה והצעת מכר של ניפסון ביולי 2004, שבגינה רשמה רווח של 35 מליון ₪, והנפקה שניה ומכירה נוספת של מניות במרץ 2005, שבגינה רשמה רווח של 46 מליון ₪. ההנפקה השניה בוצעה לפי מחיר של 80 פני, שמשקף שווי חברה של 80 מליון דולר. לאחר ההנפקה השניה, שווי המניות של פולאר תקשורת בניפסון (אחוז האחזקה שלה ירד ל 51%), הגיע ל 160 מליון ₪ בקירוב.

בשתי ההנפקות הללו, לבד מהמכירות של פולאר, גייסה ניפסון מהציבור 81 מליון ₪ ו 47 מליון ₪, ובסך הכול 134 מליון ₪. בשנים 2003-2005 הפסידה ניפסון 73 מליון ₪. ב 2006 היה נראה שהחברה בדרך לשיפור, ורשמה הפסד של 13 מליון ₪, אבל 2007 מסתמנת כשנה קשה ביותר.  ניפסון הפסידה בתשעת החודשים הראשונים של 2007 31.7 מליון ₪, כאשר חלקה של פולאר בהפסדים אלו עומד על 15.2 מליון ₪ לצורך מימון ההון החוזר של ניפסון, העמידה פולאר לניפסון הלוואה בסך 7 מליון יורו, וסך כל ההלוואות שהעמידה פולאר לניפסון מסתכמות ב 12.2 מליון יורו. יש לציין שבשנה האחרונה במשך כל רבעון הזרימה פולאר כסף לניפסון, כך שלא נופתע אם נגלה בדוחות השנתיים שהיקף ההלוואה לניפסון גדול יותר מ 13.5 מליון יורו, שזו המסגרת שהדירקטוריון אישר נכון ל 30 לספטמבר 2007.  
ניפסון רשומה כאחזקה לטווח ארוך, ושוויה המאזני מסתכם נכון ל 30 לספטמבר בסך של 22.8 מליון ₪.

אם בשנים 2004-2005 רשמה פולאר רווחים בגין "אקזיטים" בניפסון, הפעם נראה כי היא הולכת להרגיש את הצד של המשקיעים במניה, שידעו רק ירידות מאז הונפקה החברה. מניית ניפסון נסחרת היום בבורסת ה
AIM בלונדון לפי מחיר של 2.5 פני (נזכיר שההנפקה השניה נעשתה במרץ 2007 לפי מחיר של 80 פני), ירידה של 85% מתחילת 2007, שמבטא שווי חברה של 7.5 מליון ₪ בקירוב לניפסון.
במלים אחרות, השוק בלונדון חושב שניפסון הולכת לפשיטת רגל, ולמעשה חוזרת למצב שפולאר תקשורת רכשה אותה. פולאר תקשורת, שרשמה רווחים על השקעתה בשנים 2004-2005, עומדת בפני מצב שבו היא עלולה להפסיד לא מעט כסף, מעבר להפסדים השוטפים, בגין ההלוואות שהעמידה לחברה ובגין שווי חברת ניפסון.  סך ההפסד שפולאר עלולה לרשום בגין ההשקעה בניפסון עלול להגיע בתרחיש הגרוע ביותר לכ-91 מליון ₪, וזאת מעבר להפסדים החשבונאיים השוטפים שהיא רושמת בדוחות בגין הפסדי ניפסון
פולאר לא מדווחת בפירוט רב על מצב ניפסון, מלבד זאת שהיא צופה שברבעון הרביעי לשנת 2007 מכירות החברה יעלו. אפשר להניח שבדוח השנתי שיתפרסם במרץ, התמונה לגבי ניפסון תהיה קצת יותר ברורה.

 
תחום המדיה

ברק הדפסות / מקסימדיה
מקסימדיה הינה בעלת זכיונות לפרסום ברשויות מקומיות על ריהוט רחוב ( מפות מוארות, עמודים לשילוט וכו'), ופרסום על גבי שלטי ענק, דרך חברת עבודי נור.
מקסימדיה מוחזקת על-ידי פולאר תקשורת בשיעור של 33%, כאשר יתרת האחזקה שייכת לניוז-קורפ, חברה אמריקאית בשליטת רופרט מרדוק, שרכשה ממנה לפני שנתיים בדצמבר 2005 67% תמורת 4 מליון דולר, שמייצג שווי של 6 מליון דולר. לניוז-קורפ עומדת הזכות לרכוש את יתרת המניות של מקסימדיה, בין 2008 ל 2011 ,בסכום שינוע בין 1.5 ל 6 מליון דולר, בהתאם לתוצאות החברה.

חברת ברק הדפסות, שהייתה חברת בת של מקסימדיה, הוחרגה מהעיסקה ועברה לקונרס, חברת בת בשליטה מלאה של פולאר תקשורת. ברק הדפסות מפעילה בית דפוס ועוסקת בביצוע עבודות דפוס בפורמטים גדולים (תחנות אוטובוס, שלטי חוצות וכו'). כ-40% מהכנסות ברק הדפסות מגיעות ממקסימדיה, ושוויה בספרים של פולאר הוא 6.2 מליון ₪. ברק משלמת לפולאר תקשורת דמי ניהול שנתיים בסך של 600,000 ₪ לשנה.

רשת – נגה
פולאר מחזיקה כעת בכ-13% ממניות חברת רשת, לאחר שמכרה 17% ביוני השנה לשאר השותפים בחברה. העיסקאות בוצעו לפי שווי חברה של 30 מליון דולר, ופולאר רשמה רווח הון של 16 מליון ₪ לפני מס ו 12.5 מליון ₪ לאחר מס.
נכון לעכשיו שווי האחזקה של פולאר ברשת עומד על 15 מליון ש"ח, כאשר כלל ההשקעה בחברה כולל הלוואת בעלים עומד על 33 מליון ₪.
רשת בשנים האחרונות עברה להפסד, והיא הפסידה בשנת 2005 7.9 מליון ₪, בשנת 2006 הפסידה החברה 6 מליון ₪. את הנתונים לגבי תוצאות רשת לשנת 2007 יהיה ניתן לדעת רק בדוח השנתי, כיון שהחברה לא מפרטת את התוצאות של כל חברה ספציפית בדוחות הרבעוניים.

 


תחום הביוטכנולוגיה
לפולאר תקשורת יש הסכם שותפות עם כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב), לפיו יש לה אפשרות להשקיע בחברות אשר נמצאות בפורטפוליו של כת"ב, בשיעור של כ- 5% בקירוב.. במסגרת זו משקיעה פולאר בחברות מדיוונד, די פארם

מדיוונד
אולי ההשקעה המעניינת יותר של פולאר תקשורת נמצאת בחברה הזו.
מדיוונד פיתחה תרופה לטיפול בכוויות קשות,  שמבוסס על תערובת של אנזימים ממקור צמחי המאופיינת ביכולתה לעכל את הריקמה הפגועה באופן סלקטיבי, ומבלי לפגוע בתאים הבריאים. התרופה כרגע נמצאת בשלב של ניסויים קליניים מתקדמים בבני אדם.

פולאר תקשורת רכשה במאי 2006 כ- 6% ממדיוונד שבשליטת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, בתמורה ל 8.9 מליון ₪.   ביוני 2007 חתמה מדיוונד על הסכם השקעה עם חברת טבע, לפיו תרכוש טבע מבעלי מניות נוכחיים במדיוונד מניות בסך 10 מליון דולר וכן תשקיע במדיוונד כ-5 מליון דולר תמורת הקצאת מניות. השקעת טבע נעשית לפי שווי חברה של כ- 100 מליון דולר, כאשר ישנה אפשרות שבמקרה של הפצת התרופה על-ידי טבע באירופה ובארה"ב, תהיה לטבע אפשרות לרכוש מניות נוספות מבעלי המניות הקיימים של מדיוונד, לפי שווי שיכול להגיע  בתנאים מסויימים גם ל300 מליון דולר.
במסגרת ההסכם הנ"ל, מכרה פולאר תקשורת לטבע 0.6% ממניותיה, ונשארה עם 5.4% ממניות מדיוונד, וכל זאת לפי שווי חברה של 100 מליון דולר, כך שההשקעה במדיוונד שעלותה 8.9 מליון ₪, שווה עכשיו 6 מליון דולר, או 23.5 מליון ₪ בקירוב.

*כהערת אגב נוסיף שמדיוונד מהווה נדבך מרכזי בפורטפוליו של כת"ב, והחברה מחזיקה בה כ 55%, יותר מכל חברה אחרת אשר נמצאת בפורטפוליו של כת"ב.



D-PHARM

די פארם עוסקת בפיתוח מספר שיטות להכוונה והפעלה סלקטיבית של תרופות, באופן המאפשר טיפול מדויק ויעיל יותר בתאים פגועים ובאזור המחלה, ועל ידי כך צימצום תופעות לוואי של התרופה. על בסיס שיטות אלה D-PHARM מפתחת תרופות למחלות הסרטן, איידס,מחלת הנפילה, שבץ מוחי, אלצהיימר ועוד.
לדי-פארם יש 2 מוצרים עיקריים בשלבים מתקדמים, אחד מיועד לטיפול בחולי אפילפסיה ואחד מיועד לטיפול בשבץ.
ביוני 2007 התקבלו תוצאות ניסוי  בשלב מתקדם בבני אדם (
phase IIb ) לתרופה לחולי שבץ, שהניב תוצאות סטטיסטיקות גבוהות בשיעור ניכר לעומת קבוצת הביקורת. ב 15 בנובמבר הגישה D-PHARM בקשה לקיום פגישה מקדימה לקראת תכנון וביצוע ניסוי קליני ( phase III  ).
ערך השקעת החברה בספרי פולאר עומדת על 8.6 מליון ₪.

IDM

IDM  עוסקת בפיתוח משפחת מוצרים לטיפול בסרטן ובמחלות חשוכות מרפה.
פולאר מחזיקה ב
IDM אשר נסחרת בנאסדק כ 1.1%, ששווים הוא די זניח ועומד על כ 1 מליון ₪, בעוד בספרים החברה רשומה לפי ערך של 4.7 מליון ₪, מה שאומר שסביר להניח שתהיה כאן הפחתת ערך בסך של כ-3.7 מליון ₪.

 

בנוסף פולאר השקיעה באפריל מליון דולר, מתוך 2 מליון דולר שבתכנון, בקרן ההשקעות Sphera Global HealthCare, שמתמחה בסקטור מדעי החיים.

IMD SOFT
החברה עוסקת בפיתוח וייצור מערכות מידע קליני לסביבה הרפואית. המוצר העיקרי של IMD
הינו מערכת גרפית לאיסוף, ניהול ואחסון של מידע אודות מטופלים בסביבת חירום רפואית (חדרי ניתוח, יחידות לטיפול נמרץ וכו').
פולאר מחזיקה  כ 8.8% בחברה זו, והשקעתה בחברה רשומה לפי ערך של 6.9 מליון ₪.

 

תחום התקשרות והטכנולוגיה

סימטרון

פולאר תקשורת אחזקה של כ-33% ממניות סימטרון, שמציעה פתרונות תוכנה לתכנון וייצור של תבניות באמצעות מחשב, לתעשיות הפלסטיק בעיקר. סימטרון נסחרת כיום בנאסדק לפי שווי של כ 24 מליון דולר, מה שהופך את שווי האחזקה של פולאר בסימטרון ל 8 מליון דולר. האחזקה בסימטרון מסווגת כאחזקה לטווח ארוך, ורשומה בספרי החברה נכון לשנת 2006 בערך של 12 מליון ₪.
(אגב את האחזקה שלה בסימטרון קנתה פולאר בשנת 2002 תמורת 24.2 מליון ₪)
בהתאם לשער המניה בנאסדק יש עודף מאזני של 20 מליון ₪ על החזקות סימטרון.


YES
פולאר מחזיקה ב
DBS שירותי לווין, הידועה יותר כחברת "יס", כ 8%.
יס רשומה ספרי החברה לפי ערך של 114 מליון ₪, כאשר הגירעון בהון העצמי שלה עומד על כ-3 מליארד ₪ בקירוב. ניתן להניח שההשקעה הזו תימחק לגמרי, שכן מאז הקמתה לא הייתה שנה אחת שבה יס הציגה רווח.
שנת 2006, הייתה קשה ביותר ובה הפסידה יס 320 מליון ₪, שנת 2007 תסתיים בהפסד קטן הרבה יותר, אם כי השיפור לא נובע מרווח גולמי / תפעולי שעלה חדות, אלא מהוצאות / הכנסות מימון, הקשורות בין השאר לשינויי מטבע.

סיכום

המאזן של פולאר תקשורת עומד על 590 מליון ₪, מתוכם 239 מליון ₪ מורכב מהון עצמי. שווי השוק של החברה עומד על 92 מליון ₪. הפער הנ"ל כנראה נובע ממחיקות שפולאר תצטרך לרשום יום אחד בגין ניפסון וחברת יס, שנכון להיום היקף ההשקעה שלהם רשום בכ-206 מליון ₪. מאז שנת 2002, לא ביצעה פולאר הפחתת ערך להשקעה ביס, ולכן היא רשומה בסך כה גבוה במאזן, למרות שמעשית השקעה זו שווה ל 0 היום, כיון שהסיכוי לראות ממנה החזר הינו קלוש.
אם נמחוק לגמרי את הערך של ניפסון ויס, נקבל חברה עם הון עצמי של כ-33 מליון ₪. זה התרחיש הקיצוני ביותר, אבל אם ניקח תרחיש סביר יותר, שלוקח בחשבון עליית ערך בחברות אחרות (מדיוונד למשל), נגיע כנראה להון עצמי באזור ה 50-60 מליון ₪.
אומדן קצת יותר מדוייק יהיה אפשר לתת אולי בדוחות השנתיים, אם החברה תבצע מחיקות בגין ההשקעות הללו.

בירידה כזו, כמובן יש מפסידים. העיקריים שבהם:
הראל קרנות נאמנות, שקיבלו את האחזקה הזו כנדוניה מפיא בנובמבר 2006, והמשיכה להגדיל את אחזקותיה בחברה גם לאחר המעבר. הראל מחזיקה 
בכ-17% ממניות פולאר תקשורת, והפסידה מירידת ערך "על הנייר" כ- 30 מליון ₪ בערך.
מפסידה גדולה נוספת הינה קרן הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית. הקרן קנתה בדצמבר 2005 כ-10% מהחברה תמורת 30 מליון ₪. התחלת ההשקעה הייתה נראה מבטיחה, שער המניה עלה בתחילת 2006, ואף חולק דיבידנד גדול שקרן ההשתלמות קיבלה את החלק היחסי שלה, שהסתכם ב 5 מליון שקל. ההמשך כאמור הרבה פחות טוב, וכיום, לאחר שנתיים של השקעה בחברה, שווי האחזקה של קרן העובדים הלאומית בחברה כולל הדיבידנד שחולק עומד על 14.2 מליון, הפסד של יותר מ 50% על ההשקעה.

 

אז מה בכל זאת קרן האור ?

לאחר ירידה רצופה בחצי שנה האחרונה, חברת פולאר תקשורת נסחרת כיום לפי שווי של 95 מליון ₪, כאשר ההון העצמי הרשום שלה עומד על 240 מליון ₪.
 נזכיר רק, שבסוף 2002 ותחילת 2003, בשיא המיתון במשק, מניית פולאר תקשורת גם נסחרה במכפילי הון כאלו, אלא שאז כל המשק היה במיתון, ואילו כעת, בתחילת 2008, יש לא מעט חברות השקעה שנסחרות  מעל להון העצמי שלהם או קרוב אליו.

 

בחודש דצמבר היה יום שבו היה מחזור גדול במיוחד, שלא היה כמותו בחצי שנה האחרונה, ומאוחר יותר התבררה הקונה: לידר, החברה האם של פולאר תקשורת. אם היא חושבת שהמחיר כבר אטרקיבי דיו בשביל לחזק את ההשקעה שם, אז יכול להיות שכבר יש אור בקצה המנהרה.

 

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 3
 3.  כל הכבוד על ההשקעה הילד רע 7/1/2008 13:08

 2.  כתבה מצויינת... חברה קצת פחות שגיא פרידמן 7/1/2008 12:09

 1.  אני נזהר שבעתיים כשמדובר בחברות של שרם פודים וקלנר המהפנט 7/1/2008 12:00

כתבות נוספות
כרית הביטחון של אימפקס
כמה זמן לא פרסמה אימפקס דו"חות כספיים ואיך זה קשור ...
20/5/2009 19:14
אבישי עובדיה
הצל שמאיים על פולישק
באלו אמות מידה פיננסיות לא עמדה פולישק, המייצרת בין היתר ...
11/12/2008 18:23
אבישי עובדיה
מה מלמדים המספרים של אפריקה מגורים על מחירי הדירות
הדוחות לרבעון הראשון של אחת מהחברות הגדולות בענף המגורים ...
4/6/2008 10:14
אבישי עובדיה
הבלון של כלל פיננסים
בכמה קנתה כלל פיננסים את אילנות דיסקונט, איך היא מצליחה ...
21/3/2008 6:46
אבישי עובדיה
דלק נדלן שווה......0
זה השווי בעקיפין שנותנים לחברה אנליסטים מבתי השקעות ...
16/3/2008 9:44
אבישי עובדיה
האם אפריקה יכולה ליפול
כמה באמת הפסידה אפריקה במחצית הראשונה ולמה זה לא מתבטא בדוח ...
28/9/2008 20:32
אבישי עובדיה
העסקה המוצלחת של בועז יונה
אין הכוונה לעסקת הטיעון שחתם יונה עם הפרקליטות, אלא לקרקע ...
18/6/2008 16:23
רון שטיינבלט
לעלות לסיבוב על האופנוע ?
מניית הארלי דיווידסון נפלה בשנה האחרונה מ-64 דולר לשפל של ...
5/6/2008 14:58
קובי ישעיהו
ליטו גרופ הולכת ומסתבכת
החברה דוחה שוב את פרסום הדוחות ל-2007; סכנת ההשעייה מהמסחר ...
18/4/2008 8:16
רון שטיינבלט
סטאר נייט - ההכנסות נרשמו, אבל הכסף לא התקבל
סטאר נייט מגדילה הכנסות, אבל עוברת להפסד; יש לה אמנם צבר ...
11/4/2008 6:54
אבישי עובדיה
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com